Strona głównaZdrowieOleje roślinne - oto dlaczego to element zdrowej diety

Oleje roślinne - oto dlaczego to element zdrowej diety

Oleje roślinne, takie jak te z soi, kukurydzy i rzepaku, są istotnym źródłem kalorii i zawierają kwas linolowy (LA), niezbędny składnik odżywczym. Pomaga on obniżyć poziom cholesterolu we krwi, ale także zmniejszyć ryzyko chorób serca.
Oleje roślinne - oto dlaczego to element zdrowej diety [fot. Silvia from Pixabay]
Amerykanie nie znaleźli związku między a wskaźnikami stanu zapalnego, które często są związane z chorobami serca, rakiem, astmą i zapaleniem stawów. Jakkolwiek wcześniejsze badania na zwierzętach pokazały, że dieta bogata w LA może sprzyjać stanom zapalnym, według ekspertów ludzie reagują na LA inaczej.

- Nie twierdzimy, że należy po prostu bez ograniczeń umieszczać olej roślinny w diecie. Jednak nasze dowody sugerują, że można stosować zdrową dla dietę, używając oleju sojowego, , kukurydzianego i słonecznikowego zamiast tłuszczów zwierzęcych podczas gotowania - mówi Kevin Fritsche University of Missouri.

Kwas linolowy to kwas tłuszczowy omega-6 i stanowi główny składnik większości olejów roślinnych. Jest on niezbędnym składnikiem odżywczym. Teraz w badaniach na ludziach ustalono, że LA nie sprzyja stanom zapalnym u osób zdrowych.

- Niektóre wcześniejsze badania pokazały, że stany zapalne, które są odpowiedzią immunologiczną w organizmie, mogą wystąpić po spożyciu określonych tłuszczów - mówi prof. Fritsche. - Mogą one wystąpić w dowolnym miejscu w organizmie i powodować lub sprzyjać chorobom przewlekłym. Wiemy, że tłuszcze zwierzęce zwiększają ryzyko rozwoju stanów zapalnych, ale w teraz wykluczyliśmy, że olej roślinny daje taki skutek - dodaje prof. Fritsche.

Kiedy przejrzano 15 badań klinicznych z udziałem 500 osób o diecie z różnymi formami tłuszczów, nie znaleziono dowodów na to, że większe ilości kwasu linolowego mają jakikolwiek związek ze stanami zapalnymi w organizmie. Warto więc stosować zalecenia Instytutu Medycyny i Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego, aby używać oleju roślinnego podczas gotowania i dostarczać sobie dwie do czterech łyżek oleju roślinnego dziennie, aby zyskać niezbędną dla zdrowej diety ilość kwasu linolowego.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć