Witamina K pozwoli żyć dłużej

Jeden z bardziej popularnych powodów, dla których ludzie angażują się w ćwiczenia i zdrowe odżywianie to chęć ładniejszego wyglądu i młodego samopoczucia. I choć połączenie odpowiedniej diety oraz ćwiczeń fizycznych nie jest dokładnie tak samo skuteczne, jak mityczna Fontanna Młodości, może być bardzo efektywne w utrzymaniu ciała i umysłu w dobrej formie. Okazuje się też, że mało popularny związek pełni tu trudną do przecenienia rolę - mowa o witaminie K.
Jak można się spodziewać, zaniedbując odżywianie, ruch, lub obydwie te rzeczy może mieć tragiczne konsekwencje. Z przeglądu badań opublikowanego w październiku 2009 w American Journal of Clinical Nutrition wynika, że już niewielki niedobór jednej konkretnej witaminy może mieć dramatyczny wpływ na zdrowie. I nie piszemy tym razem o powszechnym niedoborze witaminy D, mimo że ten stanowi oczywiście zagrożenie. We wspomnianym badaniu, które objęło testy przeprowadzane przez ponad 30 lat, wykazano niebezpieczne skutki niedoboru z pozoru mniej popularnej substancji, a mianowicie witaminy K.

Ale ile witaminy K to dostateczna ilość? Według badań, nawet ustalone zalecenia dotyczące tego składnika są zbyt niskie (1 mg), a to stwarza sporo poważnych zagrożeń dla zdrowia. Witamina K nie jest tak „promowana", jak witaminy C, D i E, tymczasem włączenie jej do diety ma ogromne znaczenie. Naukowcy odkryli, że 16 białek w organizmie jest zależnych właśnie od witaminy K.

Pięć z nich jest związanych z krzepnięciem krwi, więc zapewnienie ich prawidłowego funkcjonowanie to sprawa niezbędna. Znaczenie witaminy K na tym się nie kończy - ponadto naukowcy stwierdzili, że witamina K pomaga zachować młodość zapobiegając wystąpieniu chorób związanych z wiekiem, takich jak osteoporoza, zmiany miażdżycowe, zwapnienie nerek, choroby układu krążenia, a nawet nowotwór.

Na szczęście umieszczenie witaminy K w jadłospisie nie jest zbyt skomplikowane. Na przykład już jedna miseczka szpinaku zawiera ponad dziesięć razy więcej opisywanej substancji niż jej obecne zalecane spożycie, a dwie łyżki natki pietruszki to półtora raza więcej niż rekomendowana ilość. razy zalecanego poziomu. Inne doskonałe źródła witaminy K to kapusta włoska, rzepa, sałata rzymska, tymianek, bazylia, brokuły, szparagi.

Senior.pl

07-09-2010

SKOMENTUJ TEN ARTYKUŁ:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Nazwa: Hasło:

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

DWA + PIĘĆ =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

ARTYKULY PROMOWANE

REKLAMA

ZOBACZ TAKŻE

NAJNOWSZE W DZIALE

NAJNOWSZE NA FORUM

WARTO ZOBACZYĆ

  • Umierać po ludzku
  • Kosciol.pl
  • Hospicja.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Oferty pracy