Strona głównaZdrowieWięcej ruchu? Wcześniej odwiedź lekarza

Więcej ruchu? Wcześniej odwiedź lekarza

Piękna pogoda, więcej wolnych chwil oraz ochota do spędzania czasu na zewnątrz to oznaki, że sezon letni ruszył na dobre. Dla wielu osób to również dobry moment, żeby zacząć się więcej ruszać lub zacząć trenować którąś z modnych ostatnio dziedzin sportowych, takich jak bieganie czy cross fit. Jak się do tego zabrać, aby nie zrobić sobie krzywdy i na co zwrócić uwagę, szczególnie jeśli dotychczas nie poświęcaliśmy wiele czasu na zajęcia ruchowe?
Więcej ruchu? Wcześniej odwiedź lekarza [© meteo021 - Fotolia.com] Dobre chęci, i odpowiedni strój czy nawet cała masa nowoczesnych gadżetów sportowych nie zagwarantują nam zdrowego i efektywnego treningu. Niestety jeśli dotychczas nie ćwiczyliśmy regularnie, lepiej nie rozpoczynać forsownych ćwiczeń na własną rękę, ponieważ każde obciążenie układu kostnego może skończyć się poważnymi urazami, które spowodują, że będziemy musieli zrezygnować z aktywności fizycznej na dłuższy czas.

Jak więc dobrze przygotować się do uprawiania joggingu czy innych obciążających ćwiczeń?

Przede wszystkim się zbadaj

– Mimo, że dużo osób rezygnuje z badań, a nawet je wyśmiewa, pamiętajmy, że konsekwencje przystąpienia do treningu wysiłkowego z niezdiagnozowaną chorobą czy niewykrytymi wadami może skończyć się tragicznie. Niestety, co jakiś czas słyszy się o tego typu wypadkach np. podczas różnego rodzaju organizowanych imprez . Oczywiście w różnym wieku badania będą wyglądać inaczej. Rozszerzone badania serca, kontrolne badania krwi czy radiogramy całych kończyn i stóp to jednak podstawowe badania, które podsumowane przez specjalistę pozwolą wykluczyć stany chorobowe oraz bezpiecznie zaplanować proces treningowy. Osoby, które przekroczyły 35. rok życia powinny pamiętać również o regularnym elektrokardiograficznym teście wysiłkowym – mówi dr Grzegorz Adamczyk z Centrum Medycznego Gamma.

Program badań kwalifikujących dla osób, które myślą o systematycznym czy profesjonalnym treningu sportowym obejmuje m.in.:
  • Badanie podmiotowe pacjenta
  • Historię i leczenia ortopedycznego
  • Badanie antropometryczne: wzrost, waga, wskaźnik BMI, tętno, ciśnienie tętnicze krwi
  • Analizę składu ciała
  • Badanie ortopedyczne układu mięśniowo-szkieletowego
  • Próbę wysiłkowa wg zaleceń lekarskich
  • Badanie elektrokardiograficzne
  • Badania laboratoryjne: badanie ogólne moczu z oceną mikroskopową osadu, OB, morfologia krwi obwodowej z wzorem odsetkowym
  • Ocenę wieku kostnego
  • Spirometrię
  • Diagnostykę radiologiczna i echokardiograficzna wg zaleceń lekarskich
Dzięki tym badaniom możliwa jest wieloaspektowa ocena stanu zdrowia, ze szczególnym zwróceniem uwagi na układ ruchu. Bardzo istotnym rozszerzeniem diagnostyki jest również spirometria, która pozwala na ocenę funkcjonowania układu oddechowego.

Każdy, kto chce odpowiedzialnie podejść do uprawiania sportu powinien także zostać przebadany przez kardiologa, który oceni badanie EKG i przeprowadzi próbę wysiłkową. W przypadku wątpliwości diagnostycznych najczęściej wykonuje się badanie ECHO, oceniające morfologiczną budowę serca.

Nie zapominaj o rozgrzewce

Rozgrzewka jak jej nazwa wskazuje rozgrzewa mięśnie, więc przygotowuje nasz organizm do większego . Stopniowo w naszym organizmie zachodzą zmiany – zwiększa się ciśnienie tętnicze krwi, przyspiesza krążenie i oddychanie, pobudza się układ nerwowy. Zwiększenie temperatury w mięśniach powoduje ich większe ukrwienie, pobudliwość oraz zmniejszenie wewnętrznej lepkości, co sprawia, że jesteśmy bardziej sprawni i gotowi do większego wysiłku. Odpowiednia rozgrzewka uelastycznia też tkankę łączną, stawy i więzadła oraz wpływa na gęstość mazi stawowej, dzięki czemu jesteśmy mniej podatni na kontuzje.

Co ciekawe, właściwa rozgrzewka pobudza również organy wewnętrzne, np. wątrobę, która zwiększa wydzielanie cukrów do krwi, dzięki czemu polepsza zaopatrywanie pracujących tkanek w substancje odżywcze. To wszystko sprawia, że trening jest nie tylko bardziej bezpieczny, ale też efektywny. Pamiętajmy, że pominięcie etapu rozgrzewki, zmusza mięsnie i stawy od razu do gwałtownego wysiłku, co prowadzi do strat energetycznych i sprawia, że trening może być nawet o 30 proc. mniej wydajny. Brak rozgrzewki to też najprostsza droga do kontuzji oraz bólów mięśniowych i stawowych.

W treningu sportowym warto również pamiętać o masażu sportowym, który może być uzupełnieniem rozgrzewki, ponieważ przyspiesza krążenie nie tylko krwi, ale także limfy, czyli zwiększa dopływ substancji odżywczych do mięśni, szybciej usuwa zbędne produkty przemiany materii i wspomaga procesy regeneracyjne.

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Kobiety.net.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy