Tłuste ryby a rozwój AMD

Osoby starsze, które jadają tłuste ryby co najmniej raz w tygodniu, mogą zmniejszyć ryzyko poważnego osłabienia wzroku spowodowanego zwyrodnieniem plamki żółtej, wynika z amerykańskich badań.
Osoby dojrzałe, które jedzą ażdego tygodnia tłuste ryby, takie jak łosoś i makrela, mogą mieć niższe ryzyko utraty wzroku spowodowanej zwyrodnieniem plamki żółtej (Age-related macular degeneration - AMD).

AMD zwykle dotyka ludzi starszych. Dotychczas nie znaleziono lekarstwa na tę chorobę, a powoduje ona utratę wzroku uszkadzając siatkówkę. Rocznie w Polsce diagnozuje się około 250 tysięcy nowych przypadków AMD.

Chociaż badanie nie dowodzi, że jedzenie ryb obniża ryzyko rozwoju AMD, to jednak dostarcza dalszych dowodów na to, iż choroba znacznie wolniej rozwija się u tych, którzy chętnie wzbogacają swoją dietę o tłuste ryby.

Naukowcy z Johns Hopkins University przeanalizowali dane dotyczące zdrowia 2500 osób w wieku 65 - 84 lata. Odkryli związek między wysokim spożyciem ryb bogatych w omega-3 oraz powstrzymaniem rozwoju AMD. Jednak nie jest jasne, dlaczego jedzenie ryb wydaje się ograniczać ryzyko zaawansowanego stadium choroby, zaś wcześniejszych faz nie.

Istnieje jednak więcej powodów, by w swoim menu zawrzeć ryby. American Heart Association zaleca, aby osoby dorosłe jadały tłuste ryby co najmniej dwa razy w tygodniu, to bowiem przynosi korzyści dla zdrowia serca.

Senior.pl

26-07-2010

SKOMENTUJ TEN ARTYKUŁ:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Nazwa: Hasło:

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

TRZY + DZIESIĘĆ =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

ARTYKULY PROMOWANE

REKLAMA

ZOBACZ TAKŻE

NAJNOWSZE W DZIALE

NAJNOWSZE NA FORUM

WARTO ZOBACZYĆ

  • Umierać po ludzku
  • Akademia Pełni Życia
  • Kobiety.net.pl
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy