Strona głównaZdrowieJak zwalczyć nadmierny głód

Jak zwalczyć nadmierny głód

Silne uczucie głodu może zniszczyć najbardziej stanowcze postanowienia dietetyczne. Bez względu na rodzaj diety, jakiemu się poddajemy, intensywne łaknienie może szybko cofnąć efekty trwającej kilka tygodni lub miesięcy dyscypliny odchudzania się. Wszystko dlatego, że ciało jest skonstruowane do pochłaniania kalorii, a nie opierania się im. Na szczęście istniej ą sposoby na walkę z głodem, każdy może wdrożyć opisaną poniżej taktykę.
Jak zwalczyć nadmierny głód Powinno się jeść kilka posiłków dziennie, w ten sposób organizm nie jest obciążany nadmierną ilością pokarmu jednorazowo i można liczyć na optymalny metabolizm. Oto kilka porad dotyczących odżywiania się w rożnych porach dnia, które pomogą powstrzymać silne uczucie głodu dewastujące dietetyczne wysiłki

Rano
  • Nigdy nie rezygnuj ze śniadania. Osoby, które jedzą posiłek wkrótce po przebudzeniu, rzadziej przejadają się w ciągu dnia. Śniadanie daje zastrzyk energii, a jego jakość przekłada się na efektywność naszego działania
  • Jedzenie jajek w ramach śniadania może pomóc w walce z nadwagą. W badaniu na Wayne State University uczestnikom podawano na śniadanie bajgle lub jajka, spożywane prawie 300 kalorii mniej przez cały dzień niż ci, którym serwowano bajgle. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że zawarte w jajach białko pozwala przedłużać uczucie sytości.
  • Niemieccy naukowcy odkryli, że ludzie, którzy wypili 250 ml wody, poprawili tempo spalania kalorii o 30 procent przez 90 minut. A to dlatego, że organizm spala więcej kalorii podczas podgrzewania wody do temperatury ciała. W efekcie picie ośmiu szklanek wody z lodem na dobę pomoże spalić dodatkowo 70 kalorii (i zaoszczędzić dużo więcej, jeżeli będzie się piło wodę zamiast słodzonego soku lub piwa).
  • Osoby, którym podawano np. koktajle owocowe dodatkowo „napompowane powietrzem, jadły mniej podczas posiłku serwowanego kilka godzin później niż ci, którzy pili wyglądające na skromniejsze objętościowo napoje. Jak wskazują dietetycy, można oszukać organizm poprzez jedzenie dań, które wydają się większe. Miksowane owoce z dodatkiem odtłuszczonego jogurtu będą wyglądały na porządny zastrzyk pokarmowy, podczas gdy ich rzeczywista objętość jest mniejsza.
Popołudnie
  • Jedzenie takiego samego zdrowego, zbilansowanego posiłku każdego dnia (np. grillowanej piersi kurczaka) może pomóc w zapobieganiu przejadania się. Zbyt duża różnorodność posiłków może doprowadzić do przejadania się - kontynuacji jedzenia w celu lepszego doświadczenia smaku, a nie dla zaspokojenia głodu.
  • Żywność o wysokiej zawartości wody szybciej powoduje uczucie sytości. Poza tym jest mniej kaloryczne.
  • Jeśli odczuwa się głód przed obiadem, warto sięgnąć po garść migdałów, to pomoże spokojnie poczekać do głównego dania. Badanie opublikowane w International Journal of Obesity wykazało, że osoby, które codziennie jadły migdały, straciły 18 procent masy ciała w porównaniu do 11 procent w grupie, której nie podawano żadnych orzechów, chociaż wszyscy uczestnicy byli na takiej samej diecie. Migdały są bogate w białko, błonnik, jednonienasycone tłuszcze, więc pomagają zachować uczucie sytości. Po prostu nie należy przesadzać z ich ilością, w przeciwnym razie można spodziewać zyskania na wadze.
  • W przypadku odczuwania głodu przy jednoczesnej ocenie, że jeszcze nie powinno się jeść, warto odwrócić uwagę umysłu - wybrać się na krótki spacer, posurfować w Internecie, przejrzeć ulubiony magazyn, etc. Głód przestanie dokuczać, jeśli będzie się w stanie zwalczyć chęć podjadania przez 15 do 20 minut. Oczywiście nie ustępuje na długo, ale daje kilkadziesiąt dodatkowych minut bez przekąsek.
Wieczór

Warto ustalić odpowiednią kolacyjną porcję. Podzielenie posiłku nim zasiądzie się do stołu i schowania jego naddatku do lodówki zapobiegnie wizualnej pokusie sięgania po dokładkę.
  • Kapsaicyna, substancja zawarta w papryce, może pomóc spalić tłuszcz i ograniczyć uczucie głodu, wynika z badań. Ponadto ostra papryka dodaje smaku, więc także ze względu na odczucia smakowe nie trzeba sięgać po tłuste potrawy.
  • Jeśli przepadasz za tzw. junk food i wręcz musisz się nim posilić, sięgnij po jeden jego rodzaj. W badaniu z udziałem 202 osób mających nadwagę wykazano, że ci, którzy jedli mniej różnorodne przekąski o wysokiej zawartości tłuszczu, w ciągu osiemnastu miesięcy stracili na wadze więcej niż ludzie raczący się rozmaitymi produktami tego typu.
  • W przypadku odczuwania głodu już po zjedzeniu kolacji można sięgnąć po płatki zbożowe. Z badań przeprowadzonych przez uczonych z Wayne State University wynika, że osoby jedzące płatki na 90 minut po kolacji, spożywały 225 kalorii mniej przez resztę wieczoru niż pozostali.
  • Trzeba się wysypiać. Ludzie, którzy sypiali tylko pięć godzin w ciągu nocy, byli o 50 procent bardziej narażeni na otyłość niż ci, którzy spali od siedmiu do dziewięciu godzin. Naukowcy uważają, że brak snu wpływa na hormony związane z apetytem, co może doprowadzić łatwiejszego zyskiwania na wadze.
Na podstawie materiałów aarp

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

TRZY + TRZY =

Komentarze

  • 20:27:11, 20-11-2011 Barakuda

    Jeżeli jada się regularnie, po jakimś czasie uczucie głodu w ogóle nie występuje. Organizm nie daje takich sygnałów, wie że otrzyma porcję energii.
    Natomiast dłuższy sen oznacza, że mniej zjemy /dłużej śpimy, mniej jemy/, ot cała tajemnica, którą naukowcy ciągle "odkrywają" na nowo.
  • 21:31:48, 20-11-2011 Arti

    Cytat:
    Jeżeli jada się regularnie, po jakimś czasie uczucie głodu w ogóle nie występuje. Organizm nie daje takich sygnałów, wie że otrzyma porcję energii.
    Natomiast dłuższy sen oznacza, że mniej zjemy /dłużej śpimy, mniej jemy/, ot cała tajemnica, którą naukowcy ciągle "odkrywają" na nowo.

    Myślę, że przyjrzeć się najpierw trzeba przyczynie.
    Jednym z czynników odczuwania nadmiernego głodu może być zajadanie stresu
    ... zobacz więcej
  • 22:53:22, 19-09-2013 EwaOLECH

    MOTTO: STABILNY POZIOM CUKRU WE KRWI PRZEZ 24H. *****

    1. PODJADANIE W NOCY LUB PODCZAS DNIA TO ZAWSZE JEST Z GŁODU, KTÓRY ODCZUWAMY WTEDY:
    Gdy poziom cukru we krwi spada. Podwyższamy go zatem; dużą oczywiście proporcjonalną ilością tzw. NISKICH WĘGLOWODANÓW TJ. DO 26% WZROSTU; czyli naszym ludzkim paliwem, a więc GLUKOZĄ NATURALNĄ. Głód u człowieka to czerwona lampka w samochodzie pokazująca, że paliwo się kończy. Zatankuj i Ty. Musisz podnosić sobie poziom cukru szybko, w kategoriach dozwolonych i utrzymać długo, wtedy nie czujesz głodu.

    2. ŁAKNIENIE, STAN PUSTKI W ŻOŁĄDKU, TZW. SSANIE:
    Odczuwamy także wówczas, gdy do pustego żołądka (np. 2 godziny przed obiadem) wydziela się sok trawienny (kwas solny). Neutralizujemy go skutecznie zasadotwórczym sokiem z cytryny (np. dodając do herbaty). Eliminujemy wynikowo, również i to źródło odczuwania głodu.

    TAK UŁOŻYŁA TO PRZYRODA PLANETY O NAZWIE ZIEMIA. JEŚLI KTOŚ MÓWI INACZEJ:
    Nawet ten z tytułami to zwyczajnie powinien sobie wykonać najprostsze badania, a wtedy dostrzeże, iż przyroda naszej planety jest jedna i finalnie tworzy logiczną perfekcję. Ułożone są zatem przez przyrodę wszelkie zależności pierwiastkowe, czyli żywieniowe również. Problem jedynie jest z identyfikacją ewolucyjnych dokonań naszej przyrody, bo to można zrealizować jedynie poprzez wykonanie setek elementarnych badań laboratoryjnych. Ten kto je wykona dopiero może mówić: realną prawdę.

    POCZYTAJ, ZAPOZNAJ SIĘ TO WYSTARCZA:
    Jednak koniecznie pamiętaj o CHLEBIE TYPU KR-IRL, ponieważ to on głównie utrzymuje poziom cukru w stabilnej strefie, czyli nie odczuwasz głodu.

    TO WŁAŚNIE PRZY PROBLEMACH Z ODŻYWIANIEM, PRZY ZWALCZANIU WSZELKICH CHORÓB / OTYŁOŚCI, NADCIŚNIENIA, MIAŻDŻYCY, RÓWNIEŻ CUKRZYCY TYPU 2:
    Niezmiernie pomocne są tabele z produktami odpowiednio prozdrowotnie, odchudzająco i antycukrzycowo sklasyfikowanymi wg tzw. INDEKSU ŻYWIENIOWEGO TJ. IŻ PRODUKTU. *****

    KOD 7 TJ. BIAŁKA, TŁUSZCZE, WĘGLOWODANY, WITAMINY, SKŁADNIKI MINERALNE, BŁONNIK, WODA:
    Wymienione substancje są niezbędne do tego, by nasz organizm funkcjonował prawidłowo, komórki odpowiednio się tworzyły i regenerowały, w przeciwnym bowiem razie nowo powstające, są coraz gorszej jakości, w wyniku czego dochodzi najpierw do dolegliwości, następnie do rozlicznych chorób, szybkiej starości, aż w końcu do przedwczesnej śmierci. Długość życia komórek jest zróżnicowana np. leukocyty (białe krwinki) żyją około 10 dni, niektóre kubki smakowe na języku tylko kilka godzin, komórki mięśni kilka miesięcy, a komórki kości żyją aż 7-8 lat. W naszym organizmie następuje ciągły proces odnawiania się, czyli odbudowy. Aby mógł on przebiegać racjonalnie, musi być dostarczony materiał do budowy tychże komórek. Materiałem są oczywiście związki pokarmowe i składniki odżywcze, pozyskiwane przez nasz organizm wraz ze zjadanym pożywieniem.

    W ODŻYWIANIU PODSTAWOWYM ZAŁOŻENIEM JEST TO CO JEMY, A NIE O KTÓREJ GODZINIE I W JAKICH PORCJACH:
    Organizm zakodowany jest genetycznie tak, aby oddziaływać na spożyty produkt żywnościowy adekwatnie co do składu tego produktu i wobec którego poszczególne narządy organizmu wykonują; zaprogramowane ewolucyjnym życiem na Ziemi reakcje (wyuczone przez miliony lat). Nieistotnym czynnikiem jest godzina, a pomniejszym ilość spożywanego pokarmu: liczy się zawsze skład pierwiastkowy „produktu” zjedzonego przez człowieka. Wszystkie czynniki inne niż skład mają znaczenia drugorzędne i można je nawet wstępnie pominąć. P. S. Pora spożywania posiłków nie jest istotna, a ich ilość powinna być uzależniona od indywidualnych potrzeb organizmu.
    ... zobacz więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Kosciol.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Umierać po ludzku
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X