Strona głównaZdrowieDziesięć tysięcy kroków dziennie osłabia ryzyko chorób serca, pomimo długiego siedzenia

Dziesięć tysięcy kroków dziennie osłabia ryzyko chorób serca, pomimo długiego siedzenia

Zwiększenie dziennej liczby kroków może przeciwdziałać konsekwencjom zdrowotnym zbyt długiego siedzenia w ciągu dnia, mówią uczeni z Uniwersytetu w Sydney.
Dziesięć tysięcy kroków dziennie osłabia ryzyko chorób serca, pomimo długiego siedzenia [fot. Anna from Pixabay]
Badanie przeprowadzone na ponad 72 tysiącach osób pokazało, że każdy dodatkowy krok do około ma związek ze zmniejszonym ryzykiem przedwczesnej śmierci (o 39 procent) i (o 21 procent), niezależnie od tego, ile pozostałego czasu spędzano w pozycji siedzącej.

Od jakiegoś czasu znany jest związek między większą dzienną liczbą kroków i niższym poziomem zgonów i chorób sercowo-naczyniowych, a oddzielne testy powiązały siedzący tryb życia ze zwiększonym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych i przedwczesnej śmierci. Teraz, za pomocą noszonych na nadgarstku urządzeń, sprawdzono, jaka ilość kroków może zrównoważyć ryzyko dla zdrowia wynikające z siedzącego trybu życia.

- Niesie to ze sobą ważne przesłanie dla zdrowia publicznego, że wszelki ruch ma znaczenie i że ludzie mogą i powinni próbować zrekompensować zdrowotne konsekwencje nieuniknionego siedzącego trybu życia, zwiększając dzienną liczbę kroków - mówi dr Matthew Ahmadi, współautor badań.

Jak przeprowadzono badanie


W testach wzięło udział ponad 72 tysięcy osób (średnia wieku - 61 lat), które przez siedem dni nosiły akcelerometr na nadgarstku w celu pomiaru ich . Dane z akcelerometru wykorzystano do oszacowania dziennej liczby kroków i czasu spędzonego w pozycji siedzącej w ciągu dnia.

Następnie monitorowano stan zdrowia uczestników, w tym zbierano informacje dotyczące hospitalizacji i zgonów.

Średnia dzienna liczba kroków wyniosła 6222 kroków, a 2200 kroków/na dzień (5 procent wszystkich uczestników właśnie tyle średnio wykonywało) przyjęto jako poziom porównawczy do oceny wpływu zwiększonej aktywności na ryzyko zgonów i zdarzeń sercowo-naczyniowych. Przeciętnie spędzano w pozycji siedzącej 10,6 godz.

Oceniając wpływ codziennego chodzenia, pod uwagę wzięto takie czynniki, jak wiek, płeć, pochodzenie etniczne, wykształcenie, palenie papierosów, spożycie alkoholu, dietę oraz historię chorób układu krążenia i u rodziców.

Wyniki

Jak obliczono, optymalna liczba kroków dziennie, aby przeciwdziałać długiemu pozostawaniu w pozycji siedzącej, wynosiła od 9 do 10 tysięcy kroków dziennie, co zmniejszało ryzyko śmierci w badanym okresie o 39 proc. i ryzyko zdarzeń sercowo-naczyniowych o 21 proc.

W obu przypadkach 50 procent korzyści osiągnięto przy wykonywaniu od 4 do 4,5 tys. kroków dziennie.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Akademia Pełni Życia
  • Pola Nadziei
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Umierać po ludzku
  • Oferty pracy