Strona głównaZdrowieJak jeść bardziej świadomie

Jak jeść bardziej świadomie

Jedzenie jest tak rutynową czynnością, że często mechanicznie sięgamy po dany posiłek, czy wybieramy jedzenie, które kiedyś nam zasmakowało. Taki sposób odżywiania się może nam jednak nie służyć. Oto, jak dokonywać bardziej świadomych wyborów dietetycznych.
Jak jeść bardziej świadomie
Zazwyczaj nie poświęcamy na opracowanie dziennego menu zbyt dużo czasu. Mamy pewne żywieniowe przyzwyczajenia, których się trzymamy: „skoro od trzydziestu lat na śniadanie jem kanapki z dżemem, to po co to zmieniać?" A właśnie warto. Świadome jedzenie daje wiele korzyści. Oto kilka znich.

Dzięki świadomemu jedzenie, rzadziej będziesz się objadać, twoje będą miały mniejszy wpływ na dietę, , ograniczyć oddziaływanie na to, co jesz.

Jak to zrobić? Wystarczy kilka zmian.
  • Przede wszystkim zadawaj sobie pytanie, na ile odczuwasz . Jemy z bardzo różnych powodów i głód jest tylko jednym z nich. Może jednak to nie wilczy apetyt skłania cię do nałożenia na talerz podwójnej porcji ziemniaków i dwóch kawałków mięsa, a przekonanie, że musisz się najeść na wiele kolejnych godzin lub po prostu chęć spędzenia przy obiedzie całej godziny. Jeśli adekwatnie ocenisz głód, z większym prawdopodobieństwem zjesz tyle, ile naprawdę potrzebujesz.
  • Jedz wolniej. Nie traktuj posiłku jako kolejnego zadania do wykonania. Powoli przeżuwaj pokarm i odkładaj sztućce pomiędzy kęsami. To sprawi, że najesz się mniejszą ilością jedzenia i twój mózg lepiej zapamięta posiłek, więc nie powinien zbyt szybko dawać sygnałów, że potrzebujesz jakiejś przekąski.
  • Skoncentruj się na jedzeniu. Ten punkt wiąże się z poprzednim o tyle, że skupianie się na jedzeniu pozwala odczuwać sytość na dłużej. Nie jedz przed telewizorem czy ekranem komputera, poświęć na posiłek około 20 minut, a lepiej zapamięta go twój organizm.
  • Urozmaicaj menu. Nawyki żywieniowe mogą być trudno modyfikowalne, ale warto mieć nad nimi większą kontrolę. Zazwyczaj myślimy o kilku zestawach obiadowych i jedyną zmianą, jaką wprowadzamy, to schabowy we wtorek zamiast w piątek... Zainspiruj się - moda na gotowanie trwa, materiałów jest bardzo dużo zarówno w Internecie, jak i telewizji. Jeśli wzbogacisz swoje menu, bardziej świadomie zaczniesz przygotowywać posiłki.

Przeczytaj także


Otyłość - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Otyłość to nadmierne zmagazynowanie tkanki tłuszczowej, do którego prowadzi nadmierna podaż energii dostarczanej w pożywieniu w stosunku do zapotrzebowania organizmu. Z otyłością powiązane są różnorakie dolegliwości: cukrzyca, nadciśnienie, choroby serca, zwyrodnienia stawów. czytaj dalej »


 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Umierać po ludzku
  • Pola Nadziei
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy