Strona głównaZdrowieBłędy medyczne a prawa pacjenta

Błędy medyczne a prawa pacjenta

„Po pierwsze nie szkodzić" - to jedna z podstawowych zasad etyki lekarskiej. Tymczasem Stowarzyszenie Pacjentów Primum Non Nocere donosi, że w polskiej służbie zdrowia odnotowuje się co najmniej 20 tysięcy błędów medycznych w ciągu jednego roku. Mimo to zaledwie 2 tysiące ofiar błędnego podstępowania medycznego dochodzi swoich praw. Okazuje się jednak, że przy odrobinie determinacji i z zastrzykiem fachowej wiedzy, mamy duże szanse na odszkodowanie. Jak je uzyskać?
Błędy medyczne a prawa pacjenta [© 18percentgrey - Fotolia.com] Błąd medyczny - diagnoza problemu

Mylić się jest rzeczą ludzką, jednak pomyłka kadry medycznej może okazać się bolesna w skutkach dla pacjenta. Błędnie postawiona , wybór niewłaściwego sposobu terapii, zakażenie wewnątrzszpitalne, błąd w sztuce podczas odbierania porodu prowadzący do uszczerbku na zdrowiu matki czy noworodka - to zaledwie kilka z możliwych uchybień, do jakich może dojść podczas hospitalizacji.

Kiedy nazywamy je błędem medycznym? Gdy lekarz czy pielęgniarka nie wykona lub nienależycie wykona swoje obowiązki bądź też dopuści się czynu niedozwolonego, czyli naruszającego reguły postępowania zawodowego. Jeśli padłeś ofiarą takiego zdarzenia i wskutek niego poniosłeś szkodę, możesz ubiegać się o odkodowanie. Wystarczy wykazać związek przyczynowo-skutkowy miedzy danym zdarzeniem a Twoją szkodą, by udowodnić zaistnienie błędu medycznego i móc liczyć na finansową rekompensatę. A może uważasz, że to już przeszłość i sprawa uległa przedawnieniu? Wcale nie musi tak być.

- Zgodnie z kodeksem cywilnym roszczenie o naprawienie szkody ulega przedawnieniu z upływem trzech lat od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie zobowiązanej do jej naprawienia. Natomiast w przypadku, gdy błąd lekarski dotyczy dziecka, okres przedawnienia przedłuża się. Wówczas roszczenie osoby małoletniej może ulec przedawnieniu nie wcześniej niż z upływem dwóch lat od uzyskania przez nią pełnoletności - wyjaśnia ekspert z wrocławskiej firmy odszkodowawczej noRisk.

Droga po odszkodowanie w pigułce

Na początku swojej drogi po odszkodowanie powinieneś określić jej cel, by podjąć odpowiednie kroki. Zależy Ci na ukaraniu pracownika służby zdrowia winnego błędu? Udaj się więc do prokuratury i złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Jednak nie każdy błąd medyczny posiada znamiona przestępstwa, dlatego też nie we wszystkich przypadkach zachodzi konieczność przeprowadzenia postępowania karnego. A może bardziej od postępowania karnego jesteś zainteresowany ubieganiem się o odszkodowanie na drodze polubownej? Jeśli tak, skieruj swoją sprawę do ubezpieczyciela szpitala bądź lekarza, a w razie jego odmowy lub niesatysfakcjonującej Cię decyzji, złóż wniosek o odszkodowanie w sądzie cywilnym.

W przypadku gdy dotyczący Ciebie zaistniał po 1 stycznia 2012 roku, masz też możliwość skorzystania z alternatywnej ścieżki dochodzenia swoich roszczeń, jaką jest Wojewódzka Komisja do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych. Jeżeli zależy Ci na obniżeniu kosztów własnych i skróceniu czasu oczekiwania na decyzję, warto sięgnąć po to rozwiązanie. Opłata za postępowanie Komisji wynosi ok. 200 złotych, oczekiwanie na jej orzeczenie może trwać do 4 miesięcy, jednak wybór tej drogi postępowania ma swoje wady.
 
Strony : 1 2

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • eGospodarka.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy