Strona głównaZdrowie "Zdrowy dialog" lekarza z pacjentem. Pomogą aktorzy?

"Zdrowy dialog" lekarza z pacjentem. Pomogą aktorzy?

Niestosowanie się pacjentów do zaleceń lekarskich to problem na skalę europejską, wg doniesień WHO dotyczy ponad połowy chorych. Na czele listy przyczyn tego zjawiska znajduję się nieprawidłowa komunikacja lekarz-pacjent. Rola lekarza w procesie zmiany postawy pacjenta wobec choroby w obliczu konieczności systematycznego leczenia oraz w poprawieniu wzajemnej komunikacji jest kluczowa. Wychodząc naprzeciw tej potrzebie firma Teva - we współpracy z Teatrem IMKA Tomasza Karolaka - przygotowała program edukacyjny „Zdrowy dialog".
Negatywne zjawisko non-compliance

Pacjenci lekceważą leczenie schorzeń przewlekłych, nie stosują przepisanych leków zgodnie z zaleceniami - przerywają lub modyfikują terapie, zaniedbują badania. Reżim codziennego przyjmowania leków do końca życia jest dla nich zbyt uciążliwy. W wielu , gdzie nie występują ostre dolegliwości, opuszczenie jednej czy dwóch dawek leku nie wywołuje ostrej reakcji organizmu - a przecież pacjenci codziennie czytają o szkodliwości leków. „Sprytnie" oszczędzają więc swoją wątrobę albo kieszeń. Zakrapiane imieniny u cioci to też dobry powód by unikać łączenia - eliminując niestety lek. A np. nie leczone odpowiednio nadciśnienie powoli się rozwija. Gdy objawy się pojawią - pacjent powędruje do oskarżając go o złe leczenie albo nieskuteczne leki. Doświadczeni lekarze sytuacje znają, ale nie są w stanie pacjenta kontrolować, nie wiedzą nawet czy wykupił ordynowane leki a co dopiero czy je odpowiednio stosuje. Jedyną pomocą jest tu odpowiednio prowadzony dialog i umiejętność motywowania pacjentów do właściwego leczenia. Obie strony mają do odegrania w tym zakresie bardzo ważne role. Obie powinny być zatem świadome pewnych mechanizmów oraz wzajemnych oczekiwań i celów.

Lekarz w roli widza - sposób na dostrzeżenie problemu

Celem programu edukacyjnego „Zdrowy dialog" jest przyczynienie się do podniesienia stopnia przestrzegania przez pacjentów zaleceń terapeutycznych poprzez uświadomienie - najpierw lekarzom - mechanizmów i zachowań obu stron podczas wizyty w gabinecie. Jak zmotywować pacjenta do podjęcia i kontynuowania leczenia? Co i jak mówić? Po jakie argumenty sięgać? Jaką przyjąć postawę? Jakiego użyć języka? Jak wypracować partnerską relację, by lekarz był autorytetem, ale i sprzymierzeńcem w walce z chorobą, a pacjent przejmował odpowiedzialność za własne zdrowie i przebieg terapii oraz współpracował z lekarzem?

Program służy podniesieniu komfortu pracy lekarzy poprzez zwiększenie efektywności komunikacji lekarz-pacjent w sytuacji mocno ograniczonego czasu wizyty.

Jak w teatrze - różni pacjenci - różne role

Przy wsparciu merytorycznym ekspertów: prof. dr. hab. Przemysława Kardasa (ekspert compliance, Uniwersytet Medyczny w Łodzi) i mgr Marioli Kosowicz (psycholog, psychoterapeuta, Kierownik Zakładu Psychoonkologii Centrum Onkologii w Warszawie) oraz we współpracy z Teatrem IMKA, stworzono zestaw scenek filmowych i platformę edukacyjną www.zdrowydialog.pl. Pokazane scenki koncentrują się na praktycznych aspektach komunikacyjnych. Niektóre sytuacje w nich przedstawione zostały celowo przerysowane. Świadomie również pominięto szczegóły związane z leczeniem i omówieniem form terapii. Wszystko po to by skupić uwagę wyłącznie na komunikacji.

W ten sposób podjęto próbę pokazania, dobrych - zdaniem praktyków - rozwiązań i najczęściej występujących błędów komunikacyjnych. Każda przykładowa scena jest przedstawiona w wersji „nie do naśladowania" i w wersji „sugerowanej". Filmy opatrzone są wstępem i komentarzami ekspertów.

fot. TevaBardzo ważną rolę w wyeksponowaniu problemu odegrała praca profesjonalnych aktorów.

- Zaangażowaliśmy się w projekt „Zdrowy dialog", ponieważ komunikacja między ludźmi jest fundamentem rozwoju i działania - wspólnego działania. Teatr daje możliwość spojrzenia na tę samą sytuację oczami aktora i widza, co sprawia, że widzimy inaczej i więcej w zależności od tego, jaką rolę odgrywamy. Lekarze oglądając scenki filmowe z udziałem profesjonalnych aktorów obserwują siebie samych z widowni i mamy nadzieję, że ta perspektywa pomoże im w budowaniu zdrowej komunikacji z pacjentami - mówi Tomasz Karolak, Dyrektor teatru IMKA.

Platforma edukacyjna

Filmy-scenki są prezentowane na platformie internetowej. Lekarze uzyskują do nich dostęp po otrzymaniu specjalnego kodu do logowania. Po zalogowaniu będzie je można obejrzeć dowolną liczbę razy, a dodatkowo wykonać test i otrzymać, po jego poprawnym wykonaniu, punkty edukacyjne oraz certyfikat.

Tegorocznej, pilotażowej edycji programu patronuje Polskie Towarzystwo Onkologiczne. Edycja ta została skierowana głównie do onkologów. W oparciu o zdobyte doświadczenia i uzyskane uwagi program będzie kontynuowany i kierowany do kolejnych grup lekarzy innych specjalności, wiąże się to oczywiście z przygotowaniem kolejnych scenek, dedykowanych specyficznym problemom komunikacyjnym, związanym z kolejnymi chrobami i ich leczeniem. W przyszłości przewidziane są także działania adresowane do pacjentów.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Umierać po ludzku
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy