Strona głównaZdrowieWzmocnij się witaminą C przed zimą

Wzmocnij się witaminą C przed zimą

Sezon grypowy tuż tuż i warto pamiętać o wzmocnieniu odporności poprzez dostarczenie sobie większej dawki witaminy C.
Wzmocnij się witaminą C przed zimą [fot. M.studio - Fotolia.com] Późną jesienią i zimą rzadziej sięgamy po warzywa i owoce, a to zwykle oznacza zmniejszenie ilości witaminy C w diecie. Jej niedostateczna dawka zaś wiąże się z wyższym ryzykiem typowych jesiennych i zimowych dolegliwości. Okazuje się, że w tym okresie jemy więcej , ale mniej pomidorów, brokułów i innych warzyw bogatych w .

jest niezbędna naszemu organizmowi, który nie potrafi jej samodzielnie wytworzyć - konieczne jest dostarczanie jej z pożywieniem. Niestety, ilość realnie absorbowanej witaminy znacznie się zmniejsza z powodu ekspozycji warzyw i owoców na światło słoneczne, niewłaściwego ich przechowywania, czy gotowania produktów. Poza tym, muszą pamiętać, że każdy wypalony papieros oznacza utratę 20 mg witaminy C.

Oto, co i jak jeść, by zapewnić sobie potrzebną porcję witaminy C:

Najbogatsze owoce w witaminę C to owoce cytrusowe, ale dobrym jej źródłem są też kiwi, truskawki i czarne porzeczki. Warzywa obfitujące w ten mikroelement to , , brokuły, kalafior, rukola, kapusta i szpinak.

Zaleca się jedzenie trzech świeżych owoców dziennie, szczególnie warto pamiętać o pomarańczach, grejpfrutach, czy mandarynkach. Poza tym dodatkiem do obiadu i kolacji powinny być świeże warzywa, ich inna forma oznacza zwykle zmniejszenie zawartości witaminy C. Jeśli jednak łatwiejszy dostęp masz do produktów zakonserwowanych, zwróć uwagę, by nie były eksponowane na światło słoneczne - to dodatkowo pozbawi je części wartości odżywczych.

Co więcej, trzeba mieć na uwadze to, że tradycyjne gotowanie dodatkowo zwiększa utratę witaminy C, lepiej jest gotować na parze lub podgrzać w mikrofali.

Sprytnym sposobem na zwiększenie dawki witaminy C w diecie jest kropienie cytryną mięsa i ryb, a także dodawanie cytryny do herbaty.

Palacze powinni dodatkowo zwiększyć ilość produktów z witaminą C w diecie.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Pola Nadziei
  • Akademia Pełni Życia
  • Oferty pracy