Witamina D to mniejsze ryzyko chorób układu krążenia i cukrzycy

Cieszenie się słońcem stało się swego rodzaju „grzechem" przeciw zdrowiu, ostatnio bowiem wiele się mówi szkodliwym działaniu promieni słonecznych - nadmierna ekspozycja na nie to szybsze starzenie się i zwiększone ryzyko raka skóry. Z drugiej jednak strony światło słoneczne jest niezbędne dla naszego organizmu. Nowe dowody świadczą o istotnym znaczeniu witaminy D, które „uniewinnia" chęć „łapania słońca".
Według naukowców z University of Warwick, witamina D może znacząco przyczynić się do ograniczenia ryzyka wystąpienia choroby serca lub cukrzycy. "Dużą ilość witaminy D uzyskujemy z reakcji chemicznych spowodowanych przez działanie promieni słonecznych na skórę," mówi Carina Norris, dietetyczka, autorka książki „The Food Manual". Jeśli unikasz słońca, możesz mieć kłopoty wynikłe z niedoboru witaminy D.

Większa świadomość ryzyka związanego ze słońcem - zwiększone prawdopodobieństwo zachorowania na raka skóry i przedwczesne starzenie się - doprowadziło do tego, że brak opalenizny znów stał się modny, chętniej korzystamy z kremów ochronnych i odpowiednio się ubieramy. Nadmierna ochrona jednak wcale nie jest wskazana. Możemy bowiem doprowadzić do sytuacji, w której organizm nie będzie zdolny do syntetyzowania adekwatnej ilości witaminy D. Objawami jej niedoboru zaś są: brak energii, zmęczenie, słabe kości, bóle mięśni i obniżenie odporności.

Naukowcy przeanalizowali 28 badań zwracając szczególną uwagę na rolę witaminy D oraz związane z jej niedoborem niektóre problemy zdrowotne. Okazało się, że u osób o wysokim poziomie witaminy D w organizmie ryzyko chorób układu krążenia było o 33% niższe, ryzyko cukrzycy typu 2 o 55% niższe, zaś prawdopodobieństwo syndromu metabolicznego obniżone o 51% w porównaniu do pacjentów z niską ilością tej witaminy.

Według badań opublikowanych w "British Medical Journal", ponad 50% dorosłej populacji ma niedostateczny poziom witaminy D. Tymczasem 20-minutowa ekspozycja na słońce trzy razy w tygodniu pozwoli na zwiększenie ilości witaminy D w organizmie. Tłuste ryby, jak łosoś, pstrąg, sardynki i tuńczyk, jak również mięso, jaja i produkty mleczne, są dobrym źródłem polecanej substancji, wskazują eksperci.

Senior.pl

28-02-2010

SKOMENTUJ TEN ARTYKUŁ:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Nazwa: Hasło:

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

PIĘĆ + DZIEWIĘĆ =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

ARTYKULY PROMOWANE

REKLAMA

ZOBACZ TAKŻE

NAJNOWSZE W DZIALE

NAJNOWSZE NA FORUM

WARTO ZOBACZYĆ

  • Umierać po ludzku
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Sluchowisko.net
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy