26-10-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
W Światowy Dzień Donacji i Transplantacji Ministerstwo Zdrowia przypomina, jak istotne dla rozwoju medycyny transplantacyjnej jest publiczne deklarowanie swojej woli w kwestii oddania narządów i tkanek po śmierci. Aplikacja, która powstała w ramach kampanii „Zgoda na życie” ułatwia użytkownikom przekazanie innym swojego stanowiska za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Jak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez TNS Polska, na zlecenie Ministerstwa Zdrowia w październiku tego roku, mimo że ponad połowa społeczeństwa chęć oddania po śmierci narządów i tkanek do , aż 80% Polaków nigdy nie rozmawiało na ten temat z bliskimi. Oznacza to, że w większości przypadków rodzina nie jest w stanie odpowiedzieć na pytanie lekarza: „Czy zmarły chciałby żeby jego narządy zostały oddane do przeszczepu w przypadku śmierci?”.
– Jak się okazuje, w Polsce problemem nie jest niechęć do oddania po śmierci narządów i tkanek do przeszczepu, ale brak rozmowy na ten temat z bliskimi. Jako lekarze obserwujemy efekty tego zjawiska od lat – mówi minister zdrowia . – Polskie prawo pozwala na pobranie narządów, jeśli zmarły nie zgłosił za życia swojego sprzeciwu. Natomiast w wielu przypadkach rodzina, nie znając woli zmarłej osoby, odnosi błędne wrażenie, że to na niej spoczywa ciężar decyzji o pobraniu narządów. Tymczasem bliscy powinni jedynie przekazać lekarzowi wolę odchodzącego – dodaje kardiochirurg.
Zainicjowana w zeszłym tygodniu przez resort zdrowia kampania „Zgoda na życie” ma na celu nie tylko edukację społeczeństwa w zakresie medycyny transplantacyjnej, ale również zachęcenie odbiorców do publicznego wyrażania swojego stanowiska w kwestii dawstwa narządów, tkanek oraz komórek. Pomóc w tym ma stworzona na potrzeby kampanii aplikacja. Jej działanie jest bardzo proste – wystarczy wpisać swoje imię i nazwisko, a system automatycznie wygeneruje spersonalizowaną grafikę, którą udostępnić można następnie w mediach społecznościowych. Aplikacja nie tylko umożliwia szybkie i wygodne poinformowanie bliskich i znajomych o swojej woli odnośnie dawstwa narządów po śmierci, ale pozwala również na rozpowszechnienie na dużą skalę informacji o akcji. Narzędzie dostępne jest pod tym .
Kampania „Zgoda na Życie” potrwa do końca 2016 r. Oprócz transplantologii narządów promowała będzie również dawstwo szpiku oraz innych komórek i tkanek.