Strona głównaZdrowieSoki - przegląd prozdrowotnych właściwości

Soki - przegląd prozdrowotnych właściwości

Wszyscy wiemy, że soki owocowe to świetne napoje. Ich dobroczynne działanie ma wiele aspektów - od najbardziej oczywistego, tj. skutecznego gaszenia pragnienia, poprzez pomoc w zachowaniu odpowiedniej wagi, aż po zapobieganie rozlicznym chorobom. No tak, ale wszystkie te informacje cechują się zbyt wysokim stopniem ogólności - co może nam ułatwić, bądź zagwarantować określony sok? Oto przegląd.
Soki - przegląd prozdrowotnych właściwości [© Inga Nielsen - Fotolia.com] Sok pomarańczowy

Jeden z najpopularniejszych. Jak przekonują uczeni, jest polecany szczególnie w celu zapobiegania chorobom serca. Dzięki zawartości hesperydyny (silny antyoksydant) poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców, osoby, które wypijają 500 ml soku pomarańczowego dziennie, mają niższe ciśnienie niż zażywający suplementy o działaniu antyoksydacyjnym. Poza tym opisywany napój pomaga zapobiegać kamicy nerkowej.

Sok jabłkowy

Równie popularny w naszym kraju. Raczenie się tym sokiem pomaga utrzymać odpowiedni poziom acetylocholiny w mózgu, która jest niezbędny dla zachowania dobrej kondycji umysłowej. Niski poziom tej substancji jest związany z chorobą Alzheimera. Uczeni przeprowadzili testy na gryzoniach, z których wynika, że sok jabłkowy jest pomocny w zachowaniu funkcji poznawczych i opóźnieniu wystąpienia objawów demencji. Ponadto z powodu zawartości błonnika sok ten pomaga w trawieniu i dobrym funkcjonowaniu jelit.

Sok grapefruitowy

Rzadko pijamy go bez dodatków, bo jest bardzo kwaśny i gorzki. Jednak to ten charakterystyczny smak decyduje m. in. o jego właściwościach. Wspomniany sok przyspiesza przemianę materii, reguluje trawienie, przeciwdziała sklerozie i żylakom. Jest również bogaty w witaminy i sole mineralne. Zawiera karoteny warunkujące jego zabarwienie. Występuje tu naryngina odpowiedzialna za lekko gorzkawy smak owocu, ale także za jego działanie wspomagające przemianę materii.

Sok winogronowy

Dokładniej chodzi o sok z ciemnych winogron. Badania przeprowadzone przez psychiatrów z Uniwersytetu w Cincinnati wykazały, że codzienne raczenie się tym trunkiem znacząco poprawiło pamięć pacjentów w porównaniu do osób, którym podawano placebo. Eksperci uważają, winogrona dostarczają tak potrzebnych dla prawidłowego funkcjonowania mózgu przeciwutleniaczy. Ponadto opisywany sok przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu dbając o zdrowie naszego układu krążenia i zapobiegając wielu chorobom - m. in. miażdżycy.

Sok z marchwi

Uczeni z Newcastle University wyizolowali z marchwi związek, który okazał się skuteczny w walce z rakiem. U gryzoni, którym dodano do diety falkarinol lub surową marchew zanotowano o jedną trzecią mniejsze ryzyko raka jelita grubego w porównaniu do zwierząt, które nie przyjmowały tej substancji. Falkarinol znajduje się jeszcze w żeń-szeniu, bluszczu pospolitym i selerze korzeniowym. Poza tym sok z marchwi jest dobrym źródłem witaminy C, więc wzmacnia układ odpornościowy, a także witaminy A, a zatem jest polecany w celu utrzymania dobrego wzroku.

Sok pomidorowy

W soku pomidorowym znajduje się likopen, który wychwytuje i dezaktywuje wolne rodniki, przez co ma silne działanie antynowotworowe. Poza tym pomaga skórze chronić się przed szkodliwym efektem działania promieni słonecznych. Jest też bogaty w witaminy oraz żelazo i potas, dzięki czemu wzmacnia nerwy wzrokowe, chroni przed przedwczesnym starzeniem się, dotlenienia oraz wzmacnia drobne naczynia krwionośne.

Sok z jagód

Substancje zawarte w jagodach może pomóc zachować zdrowie mózgu, wynika z badań przeprowadzonych na University of Cincinnati. Naukowcy zbadali wpływ soku na pamięć u osób po siedemdziesiątce, u których zanotowano związane z wiekiem osłabienie funkcji poznawczych. Ci, którzy pili na pół litra soku z jagód dziennie przez 12 tygodni, uzyskali znacznie lepsze wyniki w testach pamięci.

Sok wiśniowy

Badania w Northumbria University wykazały, że biegacze, którzy pili sok z wiśni dwa razy dziennie przez pięć dni przed Maratonem Londyńskim, dużo szybciej odzyskiwali siły i rzadziej doświadczali bólu mięśni w porównaniu do osób, które nie pijały tego napoju.
Ponadto sok z wiśni może pomóc złagodzić dolegliwości związane z dną pomagając organizmowi wydalać kwas moczowy mający wpływ na bolesność stawów. Co więcej 250 ml soku wiśniowego zawiera więcej antyoksydantów niż pięć takich porcji grochu, pomidorów, arbuza, marchwi i bananów.

Sok żurawinowy

Badania wykazały, że sok żurawinowy zapobiega rozwojowi bakterii E. coli, najczęstszej przyczyny zakażeń. W ciągu ośmiu godzin od wypicia szklanki soku powstrzymany został rozwój bakterii mających wpływ na zakażenia dróg moczowych. Napój jest też polecany ze względu podnoszenie poziomu "dobrego" cholesterolu HDL, co zmniejsza ryzyko chorób serca oraz zapobiega miażdżycy. Ze względu na właściwości antybakteryjne zmniejsza ryzyko chorób dziąseł i wrzodów żołądka.

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Hospicja.pl
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Pola Nadziei
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy