Strona głównaZdrowiePięknie się starzeć: aktywność fizyczna polecana jest również osobom dojrzałym

Pięknie się starzeć: aktywność fizyczna polecana jest również osobom dojrzałym

Odpowiednio przygotowane treningi rekomendowane są ludziom w każdym wieku, u wszystkich notuje się profity zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym – twierdzą eksperci z National Institutes of Health (części Wydziału Zdrowia i Pomocy Humanitarnej Stanów Zjednoczonych).
Pięknie się starzeć: aktywność fizyczna polecana jest również osobom dojrzałym [© Marcel Mooij - Fotolia.com] Przejawianie aktywności fizycznej, a dokładniej- regularne ćwiczenia pomagają zapobiegać wielu chorobom i różnym formom niepełnosprawności, bądź opóźniać je.

Już niezbyt forsowne, umiarkowane ćwiczenia mogą poprawić stan zdrowia również u dość wątłych i cierpiących z powodu chorób towarzyszących starzeniu się seniorów.

Nie bój się ćwiczyć

Aktywność fizyczna należy do najzdrowszych rzeczy, jakie możesz dla siebie zrobić, ale wielu ludzi w średnim i starszym wieku niechętnie uprawia jakikolwiek sport. Niektórzy mogą uważać, że ćwiczenia to domena osób młodych, rzadko podejmują wysiłek fizyczny obawiając się, że może być szkodliwy i narazić na uszczerbek. Badania udowadniają, iż prawdą jest wręcz coś odwrotnego:
- odpowiednio dobrane ćwiczenia są bezpieczne dla osób w każdym wieku;
- ludzie dojrzali robią sobie większą krzywdę nie ćwicząc niż podejmując aktywność fizyczną.

Siedzący tryb życia może powodować dysfunkcje czterech aspektów decydujących o pozostaniu zdrowym i niezależnym: siły, równowagi, elastyczności, wytrzymałości.

Nigdy nie jest za późno

Nawet, jeśli dotychczas prowadziłe(a)ś nieaktywny sposób, nigdy nie jest za późno na poprawienie swego stanu zdrowia. Naukowcy wskazują, że aktywność fizyczna pomoże odbudować siłę, równowagę, elastyczność oraz wytrzymałość. Ćwiczenia pomogą na dłużej utrzymać zdolność do wykonywania codziennych zadań. Przyczynią się do poprawienia samopoczucia i umożliwią podniesienie jakości życia.

Regularna aktywność fizyczna powinna obejmować trzy elementy: ćwiczenia wytrzymałościowe, siłowe, rozciągające. Do wytrzymałościowych należą m. in. marsz, bieg, jazda na rowerze, pływanie. Należy je wykonywać dwa razy w tygodniu przez co najmniej 20 minut. Ćwiczenia siłowe również mogą być podejmowane dwa razy w tygodniu, najczęściej obejmują zestaw zawierający 8 – 10 ćwiczeń angażujących najistotniejsze grupy mięśni. Wśród ćwiczeń rozciągających znajdują się m. in. stretching i gimnastyka, należy je wykonywać codziennie przez przynajmniej 5 do 10 minut.

Joanna Papiernik / Senior.pl

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

CZTERY + JEDEN =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X