Strona głównaZdrowiePięć kroków do zdrowego kręgosłupa

Pięć kroków do zdrowego kręgosłupa

Ból kręgosłupa jest najczęściej wynikiem złych nawyków i nieprawidłowej postawy. Powodować go mogą również wady wrodzone, urazy czy stany zapalne. Niemal każdy z nas w swoim życiu doświadczył lub doświadczy mniejszych lub większych problemów z kręgosłupem, jeżeli o niego nie dba. Dlatego warto poznać pięć kroków, które pozwolą nam zatroszczyć się o jego zdrowie.
Pięć kroków do zdrowego kręgosłupa [© riju - Fotolia.com] Na problemy z , z którymi zmagają się coraz młodsi ludzie, wpływa głównie i praca przy komputerze, obciążająca szyję, barki i lędźwie. Nie bez znaczenia jest także unikanie zajęć fizycznych w wieku szkolnym i brak ruchu u osób pracujących. Czynniki te mogą prowadzić do powstania poważnych dolegliwości, między innymi dyskopatii, zwyrodnienia kręgosłupa czy rwy kulszowej. To schorzenia objawiające się bólem pleców, karku i szyi, które mocno doskwierają w codziennym funkcjonowaniu. Istnieją jednak skuteczne sposoby, aby mu przeciwdziałać. Warto skupić się na pięciu krokach, dzięki którym zadbamy o zdrowie kręgosłupa.

Konsultacja ze specjalistą

Wielu z nas ból kręgosłupa uznaje za coś normalnego, dlatego też bardzo często ignorujemy pierwsze objawy i udajemy się do specjalisty dopiero, gdy ból jest nie do wytrzymania. Tymczasem każdy niepokojący symptom wymaga indywidualnej konsultacji z fizjoterapeutą lub lekarzem oraz zaproponowania odpowiednich ćwiczeń i zabiegów. Wczesne zdiagnozowanie problemu, skutecznie dobrana i odpowiednio szybko zastosowana rehabilitacja umożliwia powrót do pełni zdrowia.

Proste ćwiczenia

Aby zadbać o kręgosłup nie musimy codziennie przechodzić przez długi i wyczerpujący trening. Receptą na zdrowie jest codzienne wykonywanie trzech prostych ćwiczeń rano po przebudzeniu oraz wieczorem, najlepiej przed kąpielą (np. kilka przysiadów, skłonów tułowia, wymachów rąk i ćwiczeń oddechowych). Osobom zapracowanym, spędzającym większość dnia przy biurku zaleca się także krótki po pokoju, co około dwie godziny, następnie powrót do pozycji siedzącej, wyprostowanie się i spojrzenie w górę, tak aby rozluźniły się mięśnie przy kręgosłupie szyjnym. Dobrą pozycją, służącą relaksacji dolnych mięśni kręgosłupa, jest leżenie na płaskim podłożu z ugiętymi pod kątem prostym nogami, które dla wsparcia możemy położyć na krześle. Rozluźniającym ćwiczeniem jest także wykonywanie przeprostów podczas leżenia na brzuchu.

Prawidłowa pozycja
W czasie pracy przy biurku bardzo ważna jest prawidłowa pozycja. Aby zadbać o kręgosłup, warto zapewnić sobie wygodne, regulowane krzesło, które pozwoli nam utrzymać odpowiednią odległość od monitora (nie powinna ona być mniejsza niż 70 cm). Siedząc, pamiętajmy, że nogi muszą być ustawione pod kątem prostym, a ręce luźno leżeć na biurku, mniej więcej na wysokości serca, do tego nasza sylwetka musi być wyprostowana, a plecy oparte o krzesło. Tylko to pozwoli nam uchronić się przed bólem kręgosłupa.

Trzymaj się prosto na co dzień

O zdrowie kręgosłupa musimy dbać każdego dnia, nie tylko w pracy, ale i podczas wykonywania codziennych obowiązków. Jedną z istotnych rzeczy jest przyjmowanie prawidłowej pozycji podczas podnoszenia ciężkich rzeczy. Zdarza się nam dźwigać, kiedy robimy porządki, przemeblowanie, przeprowadzamy się czy idziemy na zakupy. Pamiętajmy, że podczas przenoszenia ciężarów stopy muszą być oddalone od siebie, a kolana ugięte. Podnosząc używajmy obydwu rąk, a przedmiot trzymajmy blisko ciała, aby zmniejszyć nacisk na kręgosłup. Napnijmy brzuch i mięśnie , aby plecy pozostały w tej samej pozycji przez cały czas podnoszenia. Ciężar podnośmy stopniowo rozprostowując ugięte kolana, nie uginając pleców.

Zdrowy wypoczynek

O kręgosłup możemy również zadbać wybierając się na wakacje czy krótki wypoczynek. Raz na jakiś czas warto zamienić wyjazd do ciepłych krajów na pobyt w ośrodkach rehabilitacyjnych. To coraz bardziej nowoczesne miejsca, które umożliwiają skorzystanie z zabiegów leczniczych dedykowanych problemom z kręgosłupem. Pobyt w takim miejscu rozpoczyna się od konsultacji z lekarzem i fizjoterapeutą, którzy określą nasze potrzeby i dobiorą odpowiedni zestaw zabiegów i ćwiczeń. W walce z tym problemem bardzo skuteczne są m.in. rozluźniające kąpiele w leczniczej wodzie siarczkowej o największym na świecie stężeniu związków aktywnych. Woda ta wykazuje działanie przeciwzapalne, uczestnicząc w procesach obrony antyoksydacyjnej organizmu. Efektem tego jest zmniejszenie dolegliwości bólowych, zmniejszanie się obrzęków i poprawa ruchomości stawów.

Łukasz Fitas i Rafał Wierzbicki
Fizjoterapeuci Medical SPA Malinowy Dwór

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

TRZY + CZTERY =

Komentarze

  • 23:14:44, 13-03-2017 jacek001

    Miałem powtarzające się problemy z dolnym odcinkiem kręgosłupa przez wiele lat, ale mając 182cm wzrostu i złą postawę, to nic dziwnego. Potem nabawiłem się przepukliny odcinka szyjnego. Przeszedłem manualną terapię i bóle ustąpiły. Od tego czasu robię codziennie 20 minutowe ćwiczenia, które właściwie mają trochę inny cel, ale jednocześnie dobrze robią mi na kręgosłup. Minęło już kilka lat a mnie bóle kręgosłupa już nie wróciły. Opisałem te ćwiczenia na swoim blogu, który zacząłem niedawno pisać. Blog jest przeznaczony dla osób starszych, które chcą przeżyć drugą połowę swojego życia aktywnie, w zdrowiu i radości. Nazywa się nieco przekornie: seniorita.blog.
    ... zobacz więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X