Strona głównaZdrowieNezdrowe przekąski mogą zniszczyć efekty zdrowej diety

Nezdrowe przekąski mogą zniszczyć efekty zdrowej diety

Zdrowa dieta nie wystarczy, jeśli chcesz zadbać o siebie. Być może twoje posiłki są odpowiednio zbilansowane, ale niweczysz wysiłki dobrego odżywiania się poprzez serwowanie sobie niedietetycznych przekąsek.
Nezdrowe przekąski mogą zniszczyć efekty zdrowej diety [fot. Thomas from Pixabay] Wielu ludzi nie łączy wartości swoich posiłków z i odwrotnie. To z kolei ma wpływ na poziom cukru i tłuszczu we krwi.
- Biorąc pod uwagę, że 95 proc. z nas sięga po przekąski i prawie jedna czwarta naszych kalorii pochodzi z takich produktów, warto zamienić niezdrowe przekąski, takie jak cukierki, chipsy i ciasta, na zdrowe wersje, takie jak owoce i orzechy. To naprawdę prosty sposób na poprawę zdrowia - mówi dr Sarah Berry z King's College London.

Statystyki z Wielkiej Brytanii pokazały, że 24 proc. naszego dziennego spożycia energii pochodzi z przekąsek, takich jak batony zbożowe, ciastka i owoce. Średnie dzienne spożycie przekąsek u osób, które podjadają, wyniosło 2,28 przekąski dziennie, przy czym 47 proc. badanych je dwie przekąski, a 29 proc. - więcej.

Wbrew powszechnemu przekonaniu okazało się, że podjadanie nie jest niezdrowe - pod warunkiem, że wybiera się odpowiednie przekąski. Osoby, które często jadły wysokiej jakości artykuły, takie jak orzechy i świeże owoce, częściej utrzymywały prawidłową wagę w porównaniu do ludzi, którzy w ogóle nie podjadali lub tych, które sięgali po niezdrową żywność między głównymi posiłkami. Odkryto też, że dobrej jakości przekąski mogą także skutkować lepszym zdrowiem metabolicznym i zmniejszeniem .

Około jedna czwarta z niemal 900 respondentów (26 proc.) jadła zdrowe posiłki główne i złej jakości przekąski. Te ostatnie zaś, czyli żywność wysoko przetworzona i słodycze, wiązały się z gorszymi wskaźnikami zdrowia i wywoływały uczucie głodu. Niezdrowe przekąski powiązano z wyższym , większą masą tłuszczu trzewnego i wyższym poposiłkowym stężeniem trójglicerydów, a wszystkie te czynniki są powiązane z chorobami metabolicznymi, takimi jak , choroby układu krążenia i otyłość.

Najpopularniejszymi przekąskami były ciastka, owoce, orzechy i pestki (np. słonecznika czy dyni), sery, ciasta i paszteciki oraz granola lub batoniki zbożowe. Największy udział w spożyciu kalorii miały ciasta i paszteciki (14 proc.), płatki (13 proc.), lody i mrożone desery mleczne (12 proc.), pączki i ciastka (12 proc.), słodycze (11 proc.), (11 proc.), orzechy i pestki (11 proc.).

Czas sięgania po przekąski może mieć również kluczowe znaczenie dla zdrowia. Jak ustalono, podjadanie po godzinie 21:00 wiązało się z gorszymi markerami krwi w porównaniu do wszystkich innych pór smakowania dodatkowych produktów. Osoby jedzące przekąski o późnej porze częściej jadły produkty o dużej zawartości energii, które miały dużo tłuszczu i .

Na podstawie:

Przeczytaj także


Otyłość - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Otyłość to nadmierne zmagazynowanie tkanki tłuszczowej, do którego prowadzi nadmierna podaż energii dostarczanej w pożywieniu w stosunku do zapotrzebowania organizmu. Z otyłością powiązane są różnorakie dolegliwości: cukrzyca, nadciśnienie, choroby serca, zwyrodnienia stawów. czytaj dalej »


Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • Kobiety.net.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy