Strona głównaZdrowieJak zmniejszyć ryzyko upadku

Jak zmniejszyć ryzyko upadku

Upadek jest jedną z najczęstszych przyczyn śmierci w wyniku wypadku wśród osób po 65 roku życia. Jak informuje amerykańskie Centrum Zwalczania i Zapobiegania Chorób (Centers for Disease Control and Prevention), każdego roku 35 do 40% starszych mieszkańców USA doznaje upadku. Warto więc przedsięwziąć wszelkie kroki, by uniknąć takich nieszczęśliwych zdarzeń.
Jak zmniejszyć ryzyko upadku [© rudybaby - Fotolia.com] Sharon O'Brien z seniorlivingabout.com proponuje proste środki ostrożności:

• Aktywność fizyczna

- jeśli nie ćwiczysz regularnie, opracuj (lub poproś o to specjalistów) program treningowy. Brak aktywności fizycznej prowadzić do osłabienia i zwiększenia możliwości upadku.

- ćwiczenia mogą poprawić umiejętność zachowania równowagi i elastyczność ciała, co jest szczególnie istotne dla osób po pięćdziesiątym roku życia; aktywność fizyczna wzmacnia organizm i sprawia, że czujemy się lepiej;

- spróbuj aktywności, która szczególnie poprawia umiejętność zachowania równowagi i koordynację, są to np. yoga i Tai Chi. Ponieważ umożliwiają każdemu ćwiczenie w miarę jego możliwości, są odpowiednie dla ludzi w każdym wieku.

• Bezpieczne mieszkanie

Około połowy upadków zdarza się w domu. Aby uczynić go dostatecznie dostępnym i bardziej bezpiecznym:

- ze schodów i podłogi usuń przedmioty, o które można się potknąć (np. książki, ubrania, buty);

- zrezygnuj z małych dywaników lub zabezpiecz je dwustronną taśmą;

- rzeczy, które często używasz, trzymaj w łatwo dostępnych miejscach, aby jak najrzadziej korzystać z drabiny czy „wspinać się" na stołek;

- zainstaluj uchwyty przy toalecie, wannie, oraz pod prysznicem;

- używaj mat antypoślizgowych w kabinie prysznicowej oraz na podłodze w łazience;

- zadbaj o odpowiednie oświetlenie; osoby dojrzałe, aby dobrze widzieć potrzebują jaśniejszego światła;

- upewnij się, że wszystkie schody mają poręcze i są dobrze oświetlone;

- osoby mające kłopoty z poruszaniem się powinny nosić obuwie a antypoślizgowymi podeszwami;

• Leki

Wiek osoby przyjmującej medykamenty może wpłynąć na ich działanie na organizm. Zatem, jeśli zażywasz jakiś lek przez dłuższy czas, skonsultuj się z lekarzem, który udzieli ci informacji na temat wszelkich możliwych skutków przyjmowania danego środka.

Zwróć szczególną uwagę na leki, które mogą powodować senność i dezorientację, co przekłada się na zwiększenie ryzyka upadku. Dotyczy to szczególnie leków na przeziębienie i grypę.

Nie należy też zapominać o lekarstwach ziołowych, niektóre z nich zwiększają uczucie senności i wchodzą w reakcję z innymi medykamentami. Zanim zaczniesz zażywać nowy lek, poproś o kompletną listę efektów ubocznych.

• Wzrok

Kłopoty ze wzrokiem zwiększają ryzyko upadku. Warto więc zadbać o odpowiednio dobrane okulary i badania profilaktyczne. Osoby po pięćdziesiątym roku życia powinny wykonywać badania okulistyczne raz w roku.

Joanna Papiernik / Senior.pl

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

JEDEN + SIEDEM =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • Kosciol.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X