Strona głównaZdrowieJak ćwiczyć, żeby poprawić zdolności poznawcze? Nowe zalecenia

Jak ćwiczyć, żeby poprawić zdolności poznawcze? Nowe zalecenia

Aktywność fizyczna może przynieść długoterminową poprawę wyników zdolności poznawczych we wszystkich grupach wiekowych. Skutki jednak są odmienne u kobiet i mężczyzn i nie każdy trening daje takie same efekty. Uczeni z Uniwersytetu w Bazylei i Uniwersytetu Tsukuba przedstawili zalecenia opracowane na podstawie analiz wcześniejszych badań.
Jak ćwiczyć, żeby poprawić zdolności poznawcze? Nowe zalecenia [fot. RoboMichalec from Pixabay]
„W zdrowym ciele zdrowy duch:" aktywność fizyczna może poprawić . Istnieje jednak wiele różnych rodzajów treningów. Na pytanie o najlepszy rodzaj ćwiczeń i ich ilość dla zachowania umysłu w doskonałej formie, postanowili odpowiedzieć szwajcarscy i japońscy badacze. W tym celu dokonali przeglądu obszernej literatury naukowej i opracowali zalecenia, które opublikowali w czasopiśmie Nature Human Behaviour.

Różne rodzaje aktywności bardziej skuteczne

Autorzy wzięli pod uwagę 80 badań. Na ich podstawie doszli do wniosku, że trening wytrzymałościowy, lub ich połączenie wydają się poprawiać zdolności poznawcze. Jednak skoordynowane i wymagające rodzaje sportu, do których uprawiania potrzeba skomplikowanych układów i interakcji z innymi, są znacznie bardziej skuteczne. „Koordynacja podczas sportu wydaje się być nawet ważniejsza niż całkowita ilość aktywności sportowych", wyjaśnia dr Sebastian Ludyga, wpsołautor badań.

Wyższy całkowity zakres aktywności niekoniecznie wiązał się z do odpowiednio wyższym poziomem sprawności sprawności fizycznej. Dłuższy czas wykonywania określonego ćwiczenia zapewnia większą poprawę zdolności poznawczych, ale jedynie w dłuższym okresie czasu.

Wszyscy zyskują korzyści, bez względu na wiek

Podobnie jak nasza kondycja fizyczna, możliwości poznawcze zmieniają się w ciągu naszego życia. Duży potencjał poprawy w tym zakresie ma się w dzieciństwie (tj. fazie rozwoju poznawczego) i w okresie starości (tj. fazie osłabienia poznawczeego). Jednak grupa badawcza nie odkryła żadnego wskaźnika różnych poziomów skuteczności w odmiennych grupach wiekowych.

Co więcej, rodzaj wysiłku fzycznego od wieku szkolnego do starszego nie muszą się zasadniczo różnić dla uzyskania poprawy zdolności poznawczych. Różne grupy wiekowe mogą zatem wspólnie podejmować aktywności dla uzyskania dobrych efektów. Obecnie przygotowywane są treningi wspólne dla dzieci i seniorów, mówią autorzy.

Intensywne treningi dla mężczyzn

Już dawno ustalono, że sam poziom aktywności ma inny wpływ na sprawność fizyczną kobiet i mężczyzn. Teraz zweryfikowano to pod kątem sprawności poznawczej. Mężczyźni czerpią więcej korzyści z treningów fizycznych.

Różnice między płciami są szczególnie klarowne w intensywności ruchu, nie zaś w rodzaju sportu. Bardziej wymagający trening wydaje się szczególnie dobry dla chłopców i mężczyzn. Stopniowe zwiększanie intensywności wysiłku przekłada się na znacznie większą poprawę zdolności poznawczych w dłuższym okresie czasu.

Jednocześnie ustalono, że pozytywne oddziaływanie aktywności na kobiety i dziewczęta niknie, jeśli jej intensywność wzrasta zbyt szybko. Wyniki badań sugerują, że kobiety powinny wybrać treningi o niskiej do średniej intensywności, jeśli chcą poprawić swoją sprawność poznawczą.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Aktywni 50+
  • Akademia Pełni Życia
  • Oferty pracy