Strona głównaZdrowieInformatyzacja u lekarza i w aptece: e-skierowanie i e-recepta

Informatyzacja u lekarza i w aptece: e-skierowanie i e-recepta

W ochronie zdrowia powstaje ogólnokrajowy system informatyczny. System ten umożliwi pacjentom dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej, w tym m.in. e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia oraz Internetowego Konta Pacjenta. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia.
Informatyzacja u lekarza i w aptece: e-skierowanie i e-recepta [© DragonImages - Fotolia.com] Historia leczenia w jednym miejscu

Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to bezpłatna aplikacja internetowa, dzięki której każdy pacjent otrzyma dostęp do swojej historii leczenia, elektronicznej dokumentacji medycznej oraz informacji o zrealizowanych usługach medycznych od momentu założenia konta. Na koncie tym będą gromadzone informacje o wystawionych e-receptach, e-skierowaniach, e-zleceniach i e-zwolnieniach oraz odbytych przez pacjenta wizytach i zabiegach. Za pomocą IKP będzie można również złożyć deklarację wyboru lekarza i . Dostęp do wyników badań i innych dokumentów będzie miał też lekarz. Przy czym to pacjent zdecyduje, które z nich i jakiemu lekarzowi udostępni.

Jednocześnie możliwość elektronicznego udostępniania dokumentacji medycznej, np. wyników , spowoduje, że pacjenci nie będą musieli już osobiście pojawiać się w placówce, w której wykonano badanie i prosić o jego kopię. Dokumenty będą przesyłane bezpośrednio między placówkami medycznymi, oczywiście za zgodą pacjenta.

Korzystanie z IKP przez pacjenta będzie dobrowolne. IKP zacznie działać już w tym roku.

Elektroniczna recepta

w postaci elektronicznej ma być powszechnie obowiązująca. Jednak w niektórych sytuacjach będzie można stosować recepty papierowe, np. w przypadku braku dostępu do systemu i recept weterynaryjnych oraz dla osoby o nieustalonej tożsamości.

Do realizacji recepty w postaci elektronicznej wystarczyć będzie podanie w aptece kodu dostępu (zostanie przekazany SMS-em na telefon komórkowy lub na e-mail) oraz numeru PESEL (lub numeru innego dokumentu potwierdzającego tożsamość).

Pacjent będzie mógł uzyskać wydruk informacyjny o wystawieniu recepty w postaci elektronicznej i lekach na niej przepisanych. W ten sposób zostanie rozwiązany problem nieczytelnych recept.

Wprowadzenie e-zleceń na wyroby medyczne (np. pieluchy dla osoby dorosłej) spowoduje m.in. brak konieczności wizyty pacjenta w oddziale NFZ w celu potwierdzenia uprawnień. E-zlecenie zostanie wysłane przez lekarza elektronicznie do NFZ, który dokona jego weryfikacji, a następnie prześle pacjentowi informację, np. SMS-em, o możliwości zrealizowania zlecenia.

Z kolei e-skierowanie powinno przyczynić się do zmniejszenia , ponieważ uniemożliwi zapisywanie się do danego specjalisty w kilku różnych poradniach. Pacjent nie będzie musiał już też dostarczać do przychodni oryginału papierowego skierowania. Na wizytę będzie mógł się umówić telefonicznie przez podanie kodu dostępu oraz numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Możliwość elektronicznego wystawiania recept, zleceń i skierowań oraz prowadzenia całej indywidualnej dokumentacji medycznej powstanie jeszcze w tym roku, natomiast recepta elektroniczna stanie się obowiązkowa od 1 stycznia 2018 r.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • EWST.pl
  • Kosciol.pl
  • eGospodarka.pl
  • Oferty pracy