Strona głównaZdrowieCzy warto stosować dietę niskoglutenową?

Czy warto stosować dietę niskoglutenową?

Coraz więcej osób decyduje się na stosowanie diety o niskiej zawartości glutenu, mimo że nie mają nietolerancji tego składnika. Trend wywołał debatę na temat tego, czy odżywianie się tego rodzaju jest dobre dla ludzi bez alergii. Teraz przyjrzeli się sprawie między innymi naukowcy z Uniwersytetu w Kopenhadze.
Czy warto stosować dietę niskoglutenową? [fot.  Silvia from Pixabay]
Jak odkryto, dieta uboga w , a przy tym bogata w błonnik zmienia skład bakterii jelitowych i zmniejsza dolegliwości żołądkowo-jelitowe, takie jak wzdęcia, jak również wiąże się z umiarkowaną utratą masy ciała. Jednak zmiana ta nie wynika wprost ze zmniejszenia zawartości glutenu w diecie.

- Wykazaliśmy, że w porównaniu z dietą wysokoglutenową, ta niskoglutenowa i równocześnie bogata w błonnik, wywołuje zmiany w złożonym ekosystemie jelitowym, zmniejsza wydychanie wodoru i prowadzi do osłabienia wzdęć. Ponadto zaobserwowaliśmy niewielką , prawdopodobnie z powodu poprawy metabolizmu wywołanej zmienionymi funkcjami bakterii jelitowych - wyjaśnia profesor Oluf Pedersen z Uniwersytetu w Kopenhadze.

Porównano dietę niskoglutenową (2 g glutenu dziennie) z wysokoglutenową (18 g glutenu dziennie) w okresach kilkutygodniowych z podobną przerwą i ze zwykłą dietą (12 g glutenu dziennie).

Obie diety były zrównoważone pod względem liczby kalorii i składników odżywczych. Jednak skład błonnika różnił się znacznie między dietami.

Obserwując wzorce fermentacji bakterii jelitowych, naukowcy doszli do wniosku, że skutki diety o niskiej zawartości glutenu u zdrowych ludzi mogą wynikać głównie nie tyle ze zmniejszonego spożycia samego glutenu, ale raczej ze zmiany składu błonnika pokarmowego.

Dieta o niskiej zawartości glutenu była już wcześniej zalecana dla zmniejszenia objawów żołądkowo-jelitowych u pacjentów z nieswoistymi zapaleniami jelit i zespołem jelita drażliwego, czyli zaburzeniami, które występują nawet u 20 procent ogólnej populacji zachodniej.

Jak się wydaje zatem, niektóre zdrowe osoby mogą preferować dietę o niskiej zawartości glutenu w celu zwalczania dyskomfortu jelitowego i zmniejszenia masy ciała.

- Potrzebne są dalsze długoterminowe badania przed zalecaniami dotyczącymi diety. Zwłaszcza dlatego, że uważamy, że - a nie sam brak glutenu - jest główną przyczyną zmian w mikrobiomie jelitowym i masy ciała. Produkty bezglutenowe nie muszą być zdrowym wyborem dla wszystkich. Większość bezglutenowych produktów spożywczych dostępnych obecnie na rynku jest pozbawionych błonnika pokarmowego i naturalnych składników odżywczych, więc potrzeba lepszej dostępności żywności wzbogaconej w błonnik, wysokiej jakości pod względem odżywczym. Właśnie to może być kluczowe w łagodzeniu dolegliwości żołądkowo-jelitowych, a ponadto w ułatwieniu kontroli masy ciała poprzez modyfikację mikroflory jelitowej - podsumowuje prof. Oluf Pedersen.

Na podstawie:

Przeczytaj także


Celiaklia - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Celiakia to najpoważniejsza nietolerancja pokarmowa - określa się ją też jako chorobę trzewną. Choroba ta nie jest alergią, z której można się wyleczyć - jest bowiem wywoływana specyficzną odpowiedzią autoimmunologiczną na produkty zawierające gluten. czytaj dalej »


Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Pola Nadziei
  • Akademia Pełni Życia
  • EWST.pl
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy