Strona głównaZdrowieRegularny sen wspiera pracę serca i metabolizm

Regularny sen wspiera pracę serca i metabolizm

Warto zasypiać i budzić się o regularnych porach. Taki ustabilizowany tryb życia zarówno wspomaga pracę serca, jak i usprawnia procesy metaboliczne.
Regularny sen wspiera pracę serca i metabolizm [Fot. Rido - Fotolia.com]
Od dawna wiadomo, że niedostatecznie długi ma negatywny wpływ na zdrowie metaboliczne. Ciągłe niedosypianie oznacza wyższe ryzyko nadmiernego zyskiwania na wadze, , cukrzycy typu 2 i chorób serca. Teraz ustalono też, że nie bez znaczenia dla jakości pracy naszego organizmu ma zasypianie i budzenie się o tych samych porach.

Uczeni z Duke University Medical Center w Durham odkryli, że regularne godziny zasypiania są bardzo istotne dla zdrowia serca i dobrego metabolizmu. Dotyczy to szczególnie ludzi dojrzałych i starszych.

W ramach badań przeanalizowano sposób codziennego funkcjonowania niemal 2 tysięcy ludzi w wieku 54-93 lata, z których nikt nie cierpiał wcześniej na zaburzenia snu. Uczestnicy zdawali dokładne relacje z tego, o której godzinie kładli się spać i o której wstawali. Uczeni zaś ocenili w 10-letniej perspektywie wpływ stabilności pór codziennego funkcjonowania na ryzyko ryzyko rozwoju chorób serca, otyłości, , a także markerów , np. poziomu hemoglobiny A1.

Okazało się, że osoby, które kładły się do łóżka o nieregulranych porach, cechowały się wyższym prawdopodobieństwem nadmiernego poziomu cukru we krwi i wyższego ciśnienia. Co więcej, ludzie ci mieli wyższe prawdopodobieństwo zawału i udaru niż uczestnicy, którzy zasypiali o takiej samej godzinie każdego dnia. Podobnie, osoby budzące się o różnych porach także cechowały się większym ryzykiem wspomnianych chorób.

Badania nie dowodzą związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy nieregularnym snem i zaburzeniami metabolicznymi oraz problemami z układem krążenia, niemniej można przypuszczać, że są one ze sobą powiązane. Być może, wzajemnie a siebie oddziałują, przypuszczają autorzy analiz. Może być tak, że nadmierna waga nie sprzyja regularnemu odpoczynkowi, albo zmienne pory snu zaburzają i prowadzą do gromadzenia dodatkowych kilomgramów.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Hospicja.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X