Strona głównaZdrowieRady dla odchudzających się sercowców

Rady dla odchudzających się sercowców

Nieleczona otyłość i nadwaga niesie za sobą poważne ryzyko powikłań dla układu sercowo-naczyniowego. 75 proc. Polaków uważa, że osoby po zawale powinny schudnąć. U osób otyłych i z nadwagą częściej dochodzi do zaburzeń rytmu serca, a dwukrotnie częściej rozwija się niewydolność krążenia. Nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, podwyższony poziom cholesterolu, choroba wieńcowa, zawały serca to często konsekwencje nieleczonej otyłości.
Rady dla odchudzających się sercowców [© Fatman73 - Fotolia.com] „Osoby z chorobami układu krążenia muszą zadbać, aby ich masa ciała była prawidłowa. Otyłość i nadwaga obciąża układ krążenia, często dochodzi do nadciśnienia tętniczego, nawet u osób z prawidłowym ciśnieniem tętniczym powstają niekorzystne zmiany w sercu, takie jak przerost lewej komory” - mówi ekspert programu „Serce na nowo”, prof. dr hab. Zbigniew Gaciong.

Program odchudzania dla osób otyłych lub z nadwagą, które cierpią z powodu chorób układu krążenia powinien być ustalony przez lekarza. Są jednak ogólne zasady, które obowiązują wszystkich chorych:

  • zmniejszenie dziennej ilość spożywanych kalorii o 500-1000 kcal. Dla odchudzających się kobiet dzienne zapotrzebowanie kaloryczne szacuje się na 1000-1200 kcal, a mężczyzn na 1400-1800 kcal.;
  • regularne i powolne jedzenie. Unikanie podjadania między posiłkami;
  • dieta powinna składać się przede wszystkim z warzyw, roślin strączkowych i produktów pełnoziarnistych, ponieważ zawierają błonnik i są sycące;
  • wybieranie produktów zawierających tłuszcze nienasycone (olej słonecznikowy, sojowy). Ten rodzaj tłuszczu pomaga obniżać ciśnienie tętnicze, jednak z powodu wysokiej kaloryczności zalecany jest w małych ilościach;
  • ograniczenie spożywania produktów zawierających dużą ilość soli kuchennej (unikanie chipsów, orzeszków itp.);
  • sporządzanie posiłków na parze, gotowanie i duszenie bez dodatku tłuszczu lub piecz w folii. Smażenie i pieczenie z dużą ilością tłuszczu niekorzystnie wpływa na pracę serca i sprzyja rozwojowi miażdżycy naczyń krwionośnych;
  • ograniczenie spożycia tłuszczów i produktów pochodzenia zwierzęcego: mięso czerwone, kiełbasy, podroby, pasztety, drób, dziczyzna, tłuste mleko, masło i sery zawierające nasycone kwasy tłuszczowe sprzyjające tyciu i podwyższaniu się poziomu „złego” cholesterolu;
  • zastąpienie posiłków mięsnych tłustymi rybami morskimi - zawierają kwasy omega-3 i omega-6, które pomagają obniżać poziom cholesterolu.
Również intensywność aktywności fizycznej w przypadku osób z problemami sercowo-naczyniowymi powinna być ustalona przez lekarza. Zaleca się wykonywanie prostych aerobowych ćwiczeń fizycznych o umiarkowanej intensywności (spacerowanie, nordic walking, prace domowe wykonywane na świeżym powietrzu, jazda na rowerze). Dotleniają organizm i pomagają spalać tkankę tłuszczową. Efekty przynosi regularne wykonywanie ćwiczeń od 20 do 60 minut co najmniej trzy razy w tygodniu.

Leczenie farmakologiczne może być elementem wspomagającym kurację odchudzającą. U osób z chorobami układu krążenia musi być skonsultowane z lekarzem i dopasowane do potrzeb pacjenta, jeżeli wcześniej zawiodły próby niefarmakologicznego leczenia otyłości. Podstawowymi lekami w leczeniu otyłości są leki hamujące łaknienie oraz leki zmniejszające wchłanianie w jelitach, jednak decyzja o rodzaju leczenia farmakologicznego należy do lekarza.

,

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Komentarze

  • 21:07:55, 26-11-2009 Jadzia_G

    Cytat:
    http://*********************
    Staszku czy Ty jesteś lekarzem, bo podsyłasz nam wszelakie artykuły o różnych chorobach. Ale tu naprawde nie sami schorowani ludziska są - wierz mi. Dziękujemy za troskę i pozdrawiam Cię.
  • 21:42:37, 26-11-2009 Alsko

    Ataszku, chwali Ci się, że znajdujesz interesujące Cię artykuły, ale czemu ich nie komentujesz?
    Czekam na chociaż jeden Twój komentarz.
    Wtedy może więcej osób dołączy.
    Dobrego wieczoru Ci życzę
  • 22:06:55, 26-11-2009 jip

    Dobrze, że Staszek ten artykuł podrzucił, wracam od koleżanki po zawale, która opowiadała o koledze po zawale a sam jestem po zawale, ale staram się po zawale zapylać co najmniej godzinkę dziennie NW co prawda z psem, ale... i 0,5 godz dziennie rowerkiem - teraz pokojowym ale niekoniecznie i żywić się stawiając żywienie w kąt, czyli do żarcia ilościowo nie przywiązując wagi, o soli cukrze zapomniałem, tłustych też no i trzymam wagę.... i za chwile idę na przegląd kardiologiczny roczny, takie dopuszczenie do ruchu, myślę , że dopuszczą.....
    ... zobacz więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • eGospodarka.pl
  • Umierać po ludzku
  • Akademia Pełni Życia
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X