Strona głównaZdrowieJak łatwo poprawić dietę? Sięgaj po suszone owoce

Jak łatwo poprawić dietę? Sięgaj po suszone owoce

Suszone owoce mogą mieć wpływ na lepsze zdrowie.
Jak łatwo poprawić dietę? Sięgaj po suszone owoce [fot. Андрей from Pixabay]
Naukowcy odkryli, że ludzie, którzy jedli , byli na ogół zdrowsi niż ci, którzy ich unikali. A co więcej, w dni, w które serwowano sobie te produkty, uzyskiwano większe ilości niektórych kluczowych składników odżywczych niż w inne dni. Choć równocześnie zauważono, że wraz z suszonymi owocami dostarczano sobie więcej kalorii.

Suszone owoce mogą być częścią zdrowej diety - z pewnymi zastrzeżeniami. - Suszone owoce mogą być doskonałym wyborem na pożywną przekąskę, choć warto mieć pewność, że wybiera się ich niesłodzone wersje, bez dodatku cukru - mówi Valerie Sullivan z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health.

Wcześniejsze testy pokazały, że niewłaściwa dieta jest przyczyną niemal połowy zgonów z powodu chorób układu krążenia w USA, a jednym z głównych czynników jest brak owoców. Według ekspertów owoce dostarczają mnóstwo składników odżywczych, w tym , potasu i kilku substancji bioaktywnych zdrowych dla serca.

Jednak pomimo tych korzyści ludzie często nie jedzą wystarczającej ilości owoców z wielu powodów - między innymi z powodu ograniczonej dostępności, kosztów i faktu, że produkty te szybko się psują. Teraz uczeni chcieli sprawdzić, czy suszone owoce mogą być zdrowszą alternatywą dla świeżych owoców, ponieważ mogłyby być tańsze.

- Minimalnie przetworzone formy owoców, w tym mrożone, puszkowane i suszone, mają pewną przewagę nad świeżymi owocami - mówi Kristina Petersen z Penn State. - Są dostępne przez cały rok, mają stosunkowo stałą jakość i można je przechowywać znacznie dłużej niż ich świeże wersje. Wiele z nich jest również tańszych w przeliczeniu na porcję - dodaje.

Ponad 25 tysięcy osób podało dane na temat całej żywności, którą spożyli w ciągu ostatnich 24 godzin, w tym suszonych owoców. Zebrano od nich także informacje na temat zdrowia kardiometabolicznego, m. in. wskaźnika masy ciała, obwodu talii i ciśnienia krwi, a także ogólnej jakości ich diety.

Po przeanalizowaniu danych odkryto, że osoby, które w ankiecie podały, że spożywają suszone owoce, stosowały ogólnie zdrowszą dietę niż osoby, które tego nie robiły. Miały także niższy wskaźnik masy ciała, obwód talii i skurczowe ciśnienie krwi.
Jak się okazało, osoby jedzące suszone owoce, częściej tez sięgały po świeże produkty. Ponadto w dni, w których badani jedli suszone owoce, spożywały ogółem więcej węglowodanów, błonnika pokarmowego, , tłuszczów wielonienasyconych i ogółem kalorii.

- W naszym badaniu osoby spożywające suszone owoce miały większa ilość kalorii w diecie, ale mniejsze BMI i obwód talii, co sugeruje, że były bardziej aktywne fizycznie - uważa prof. Penny Kris-Etherton, współautorka badań. - Tak więc, włączając suszone owoce, zwracaj uwagę na kalorie i pamiętaj o zastąpieniu nimi żywności o niskiej zawartości składników odżywczych, aby uzyskać jak największe korzyści dietetyczne - dodaje.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy