Strona głównaZdrowieO której godzinie najlepiej iść spać, by zadbać o układ krążenia

O której godzinie najlepiej iść spać, by zadbać o układ krążenia

Najzdrowiej jest chodzić spać między 22:00 a 23:00 - to się wiąże z niższym ryzykiem chorób serca w porównaniu z chodzeniem do łóżka o wcześniejszej lub późniejszej porze.
O której godzinie najlepiej iść spać, by zadbać o układ krążenia [fot. Markus Kammermann from Pixabay]
- Organizm ma wbudowany 24-godzinny zegar, zwany rytmem dobowym, który pomaga regulować funkcjonowanie fizyczne i psychiczne. Jakkolwiek nie da się wskazać związku przyczynowego z badania, wyniki sugerują, że wczesne lub późne chodzenie spać może oznaczać wyższe prawdopodobieństwo zaburzeń tego zegara biologicznego, co daje niekorzystne skutki dla zdrowia układu krążenia - mówi dr David Plans z the University of Exeter.

Już liczne wcześniejsze badania analizowały związek między długością snu i , ale relacja między czasem snu i chorobami serca jest niedostatecznie zbadana. W nowych testach wzięto pod uwagę czas zasypiania mierzony obiektywnie, a nie deklarowany przez samych pacjentów.

Zebrano dane ponad 88 tysięcy osób w średnim wieku 61 lat. Informacje o zasypianiu oraz budzeniu się gromadzono za pomocą akcelerometru noszonego na nadgarstku. Uczestnicy wypełnili też ankiety demograficzne, dotyczące stylu życia, zdrowia i stanu fizycznego. Z drowie uczestników monitorowano przez kilka kolejnych lat.

Dla osób, które zasypiały pomiędzy 22:00 a 22:59, ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia było o 25 proc. niższe w porównaniu do ludzi zasypiających o północy lub później i o 12 proc. niższe w porównaniu do zasypiających między 23:00 a 23:59. Wreszcie, ci, którzy układali się do snu między 22:00 a 22:59, cechowali się niższym o 24 proc. zagrożeniem problemami z sercem niż osoby śpiące już przed 22:00.

Takie wyniki uzyskaniu po uwzględnieniu: wieku, płci, czasu trwania snu, nieregularności snu, zgłaszanego przez uczestników chronotypu, palenia papierosów, wskaźnika masy ciała, , poziomu ciśnienia krwi i oraz statusu społeczno-ekonomiczny.

- Nasze badanie pokazuje, że optymalny czas na przypada na określony punkt 24-godzinnego cyklu dobowego, zaś odchylenia od tego mogą być szkodliwe dla zdrowia. Najwyższe ryzyko odnotowano dla zasypiania po północy, być może dlatego, że zmniejsza prawdopodobieństwo korzystania porannego światła, które resetuje zegar biologiczny - wyjaśnia dr Plans.

- Chociaż ustalenia nie dowodzą związku przyczynowego, czas snu okazał się potencjalnym czynnikiem ryzyka sercowego - niezależnym od innych czynników i cech snu. Jeśli nasze odkrycia zostaną potwierdzone w innych testach, czas snu i higiena snu mogą być podstawowym celem zdrowia publicznego dla zmniejszenie prawdopodobieństwa chorób serca - mówi dr Plans.

Na podstawie:

Przeczytaj także


Cukrzyca - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Cukrzyca to choroba przewlekła metaboliczna, która charakteryzuje się podwyższonym stężeniem glukozy (hiperglikemią) we krwi. Wyróżnia się dwa główne typy cukrzycy. Typ 1 ma podłoże autoimmunologiczne, zaś typ 2 jest wynikiem insulinoodporności i zaburzeń w wydzielaniu insuliny. czytaj dalej »


Miażdżyca - cholesterol - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Miażdżyca naczyń to przewlekła choroba prowadząca do stwardnienia tętnic. Na pojawienie się miażdżycy wpływają różne czynniki, powodowana jest nieodpowiednim sposobem odżywiania się, paleniem papierosów, otyłością, brakiem aktywności fizycznej, stresem. czytaj dalej »


Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • Aktywni 50+
  • Akademia Pełni Życia
  • EWST.pl
  • Oferty pracy