Strona głównaZdrowieChcesz zmniejszyć ryzyko depresji? Kładź się wcześniej spać

Chcesz zmniejszyć ryzyko depresji? Kładź się wcześniej spać

Wystarczy budzić się zaledwie godzinę wcześniej niż zwykle, by zmniejszyć ryzyko ciężkiej depresji o 23 proc. Szczególnie, gdy jest się „nocnym markiem".
Chcesz zmniejszyć ryzyko depresji? Kładź się wcześniej spać [fot. Darkmoon_Art from Pixabay]
Badanie przeprowadzone na ponad 800 tysiącach ludzi pokazuje, że chronotyp - skłonność danej osoby do zasypiania w określonym czasie - wpływa na ryzyko .

- Od jakiegoś czasu wiadomo, że istnieje związek między czasem snu a nastrojem, ale często słyszymy od lekarzy pytanie: „o ile trzeba zmienić godziny odpoczynku, aby uzyskać korzyści?" Okazuje się, że już o godzinę wcześniejszy czas snu wiąże się ze znacznie niższym ryzykiem depresji - mówi Celine Vetter z University of Colorado Boulder.

Jakiś czas temu ustalono, że „" są dwukrotnie bardziej narażone na depresję niż „ranne ptaszki", niezależnie od tego, jak długo śpią. Jednak zaburzenia mogą także zakłócać wzorce snu, więc nie było jasne, co tu jest przyczyną, a co skutkiem.

Uczeni chcieli sprawdzić, na ile przesunięcie czasu snu na wcześniejszy może być ochronne. Jak się okazało, punkt środkowy snu (w połowie czasu między pójściem spać a pobudką) przesunięty o godzinę wcześniej odpowiadał 23 proc. niższemu ryzyku wystąpienia silnej depresji. Innymi słowy, jeśli ktoś, kto normalnie kładzie się spać o pierwszej w nocy, zacznie kłaść się o północy i prześpi tyle samo, może zmniejszyć ryzyko choroby o 23 proc.; jeśli zaś pójdzie spać o 23:00, może je osłabić nawet o 40 proc.

Co może wyjaśnić ten ochronny efekt? Niektóre badania sugerują, że większa ekspozycja na światło w ciągu dnia, na którą zwykle mogą liczyć osoby wcześnie wstające, wywołuje zmiany hormonalne mogące wpływać na nastrój. Inni zauważają, że posiadanie lub rytmu dobowego, który różni się od tego, jak funkcjonuje większość ludzi (a większość to „ranne ptaszki"), może samo w sobie być przygnębiające.
Żyjemy w społeczeństwie zaprojektowanym dla ludzi wstających o poranku, a ludzie przesiadujący do późnych godzin często czują się tak, jakby byli w ciągłym stanie niezgodności z tym „zegarem społecznym" - mówi Iyas Daghlas, współautor badań. Tym, którzy chcą wprowadzić wcześniejszy harmonogram snu, Celine Vetter daje następującą radę: - Niech twoje dni będą jasne, a noce ciemne. Napij się porannej kawy na werandzie. Jeśli możesz, idź pieszo lub jedź rowerem do pracy, a wieczorem przyciemnij elektronikę - poleca.
Na podstawie:

Przeczytaj także


Depresja - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Depresja to bardzo poważna choroba, a jej lekceważenie może prowadzić nawet do śmierci. Dotyka ona ludzi w różnym wieku, jednak w przypadku osób starszych bywa często lekceważona, traktowana jako jeden z objawów starzenia się. czytaj dalej »


Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Hospicja.pl
  • eGospodarka.pl
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Oferty pracy