Strona głównaZdrowieZimowa dieta dla oczu

Zimowa dieta dla oczu

Zima nie jest ulubioną porą roku dla naszych oczu. Mróz, wiatr, niskie temperatury oraz ograniczona w świeże owoce i warzywa dieta zdecydowanie nie sprzyjają dobrej kondycji narządu wzroku. Co powinniśmy jeść zimą, aby wspomóc funkcjonowanie układu wzrokowego?
Zimowa dieta dla oczu [Zdrowa dieta, © annapustynnikova - Fotolia.com] To co jemy ma istotny wpływ na nasz organizm. Dieta jest w znacznym stopniu uzależniona od pory roku. Zbliżająca się zima oznacza przede wszystkim brak wielu sezonowych i świeżych warzyw i owoców. Jak się odżywiać, żeby nasze oczy były zdrowsze i nie brakowało im żadnych składników odżywczych?

Witaminy dla oczu


Dieta dla oczu to przede wszystkim witaminy i minerały. Wśród witamin niezbędnych naszym oczom znajdują się przede wszystkim A, C i E - naturalne antyoksydanty. Pierwsza z nich jest niezbędna dla odpowiedniego funkcjonowania wzroku - umożliwia przede wszystkim dobre widzenie w dzień i w nocy (jej niedobór prowadzi do kurzej ślepoty), zapobiega nadmiernemu wysuszeniu oka, uszkodzeniom rogówki i działaniu wolnych rodników, które powodują m.in. zwyrodnienie plamki żółtej. Pokarmy zawierające witaminę A to przede wszystkim marchew, masło i margaryna, jajka, wątroba, czerwona papryka, i mleko.

Witaminy C i E również pomagają w walce z , jednak poza działaniem antyoksydacyjnym mają również inne właściwości. Witamina C umożliwia tworzenie kolagenu, wzmacniając tym samym naczynia krwionośne oczu, przeciwdziała ich szybkiemu starzeniu się i umożliwia odpowiednie działanie fotoreceptorów. Znajdziemy ją m.in. w pomidorach, kiszonej kapuście, kiwi, owocach cytrusowych, jabłkach, owocach dzikiej róży, brokułach czy natce pietruszki. Z kolei witamina E, której dostarczymy oczom spożywając ryby, migdały, orzechy laskowe i oleje, chroni przed zaćmą i zwyrodnieniem plamki żółtej.

Minerały


Układając zimową dietę nie zapominajmy o produktach bogatych w cynk i . Cynk umożliwia wytwarzanie rodopsyny, dzięki której widzimy barwy i dostrzegamy przedmioty w ciemnych pomieszczeniach. Selen podobnie jak miedź, ma silne działanie antyoksydacyjne. Minerały ważne dla oczu znajdziemy m.in. w wątrobie, pestkach dyni, ostrygach, kakao, rybach, skorupiakach i wątrobie.

Luteina, zeaksantyna i kwasy omega-3


Nie powinniśmy zapominać również o kwasach omega-3, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie siatkówki oka. Zapewniają oczom odpowiednie odżywienie, zapobiegają gromadzeniu toksyn i korzystnie wpływają na krążenie, a ich niedobór może spowodować zwyrodnienie plamki żółtej w podeszłym wieku. Znajdziemy je w tłustych rybach, takich jak łosoś, śledź, halibut, makrela, owocach morza, olejach i orzechach.

Dla oczu ważne są również karotenoidy pod postacią i zeaksantyny. Chronią oczy przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym, które wbrew pozorom szkodzi nam również zimą. Chronią przed wolnymi rodnikami i zapobiegają wielu schorzeniom oczu, takim jak zwyrodnienie plamki żółtej czy zaćma. Znajdziemy je przede wszystkim w jarmużu, szpinaku, sałacie i brokułach.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Komentarze

  • 15:31:35, 02-12-2016 ~gość: 94.254.235.xxx

    Ja zima to podwójną dawkę kakao sobie serwuję.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • EWST.pl
  • Kosciol.pl
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy