Strona głównaZdrowieZgaga a bezsenność - jak sobie pomóc bez leczenia?

Zgaga a bezsenność - jak sobie pomóc bez leczenia?

Aż 60 procent osób odczuwających zgagę cierpi na bezsenność. Budzenie w nocy z uczuciem palenia w przełyku, może wynikać ze złych przyzwyczajeń zdrowotnych lub być oznaką poważnej choroby przewodu pokarmowego.
Zgaga może budzić nawet kilka razy w ciągu nocy, pogarszając samopoczucie, wpływając na jakość życia oraz na kondycję całego organizmu.

Zgaga to uczucie palenia za mostkiem, które rozpoczyna się w nadbrzuszu i promieniuje wzdłuż klatki piersiowej do szyi. Powoduje to wsteczne zarzucanie kwaśnej treści żołądkowej do przełyku i drażnienie jego błony śluzowej. W pozycji leżącej utrudnione jest przełykanie i nasilają się objawy.
- Chorego budzi silny kaszel i uczucie dławienia - twierdzi prof. Krzysztof Celiński, gastroenterolog, ekspert programu „Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia".

Kłopoty ze snem mogą prowadzić do problemów w pracy oraz w życiu osobistym. Osoba niewyspana następnego dnia odczuwa zmęczenie, zniechęcenie, senność, nie potrafi skupić się na wykonywanej pracy, jest rozdrażniona. Pojawiają się także komplikacje zdrowotne. Cierpiący na bezsenność częściej odczuwają bóle głowy, następuje u nich zwiększone wydzielanie hormonów stresu, przez co osłabiony mają układ odpornościowy, zwiększa się ryzyko zakażenia, a w skrajnych przypadkach może dojść nawet do zatorów oraz do zawału serca.

Jeżeli bezsenność spowodowana jest przez zgagę, należy przede wszystkim ustalić przyczynę występowania schorzenia, aby móc dobrać odpowiednią metodę postępowania i (lub) leczenia.

Zgaga występująca sporadycznie jest dolegliwością wynikającą z niezdrowego stylu życia lub złych przyzwyczajeń. Zmiana kilku nawyków zdrowotnych jest najszybszą metodą na pozbycie się „piekącego" problemu za dnia i w nocy. Pomocne w tym będą poniższe wskazówki:
  • Nie nadużywaj alkoholu i nie pal tytoniu.
  • Pij dużą ilość płynów w ciągu dnia, ale nie przed pójściem spać. Wstawanie w nocy do toalety może uniemożliwić ponowne zaśniecie.
  • Jeśli budzi Cię w nocy kaszel i krztuszenie, podłóż pod głowę dodatkową poduszkę. Półsiedząca pozycja zapobiegnie występowaniu objawów zgagi w nocy.
  • Naucz się wstawać zawsze o tej samej porze. W ten sposób przyzwyczaisz organizm do rytmu, który pomoże Ci unikać zbyt wczesnego budzenia się.
  • Kładź się do łóżka tylko wtedy, kiedy chcesz spać, a nie żeby odpocząć.
  • Staraj się kontrolować stres. Nie rozmyślaj o trudach minionego dnia przed położeniem się spać.
  • Aktywność fizyczna pozwoli rozładować codzienne napięcie i stres. Ćwicz w ciągu dnia, ale nie bezpośrednio przed snem.
  • Odżywiaj się prawidłowo i regularnie. Jedz częściej, ale w mniejszych ilościach. Pamiętaj, aby nie najadać się przed pójściem spać. Ostatni duży posiłek zjadaj na 3 godziny przed snem.
  • Nie zaśniesz, jeśli będziesz głodny. Jeżeli odczuwasz głód, zjedz przed snem lekką przekąskę, np. warzywa.

Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia zgagi, wskazane jest jedzenie chudego mięsa (np. cielęcina, schab, królik) i drobiu, marchewki, kalafiorów, szpinaku, buraków, ziemniaków, bazylii, oregano, estragonu, rozmarynu, szałwii, ciast drożdżowych i biszkoptowych (ale w niewielkiej ilości!). Pomaga także picie mleka, jogurtów, kefirów, niegazowanej wody mineralnej i herbatek ziołowych.

Nie wskazane jest tłuste mięso (np. tłusta wieprzowina, mięso gęsi, kaczki, żeberka, golonka), ser żółty, serki topione i pleśniowe, cebula, pomidory, ogórki, pieprz, chili, curry, czekolada i inne słodycze zawierające kakao, a także napoje gazowane, soki cytrusowe, mocna kawa i herbata.

Jeśli zgaga występuje częściej niż raz w tygodniu, może być objawem poważniejszych schorzeń górnego odcinka przewodu pokarmowego takich, jak choroba refluksowa przełyku. Jeżeli borykamy się z problemem zgagi, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Czy pieczenie nasila się w pozycji leżącej (np. w nocy), przy pochylaniu się lub po posiłku? Czy słabnie po przełknięciu śliny lub wypiciu płynów? Czy słabnie lub ustępuje po zastosowaniu leków bez recepty? Jeśli odpowiemy na nie twierdząco jest to sygnał, że należy zasięgnąć porady specjalisty.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Hospicja.pl
  • Aktywni 50+
  • EWST.pl
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy