Strona głównaZdrowieWyłącz światło LED przed snem - poprawisz metabolizm

Wyłącz światło LED przed snem - poprawisz metabolizm

Badacze z Uniwersytetu Tsukuba odkryli, że ekspozycja na niebieskie światło przed snem jest niekorzystne dla metabolizmu.
Wyłącz światło LED przed snem - poprawisz metabolizm [fot. Engin Akyurt from Pixabay]
Porównano efekty diod elektroluminescencyjnych (), które są powszechnie stosowane ze względu na ich energooszczędne właściwości, z organicznymi diodami elektroluminescencyjnymi (OLED) na procesy fizyczne zachodzące podczas snu.

LED emitują dużą ilość niebieskiego światła, co wiąże się z wieloma negatywnymi skutkami zdrowotnymi, w tym dla zdrowia metabolicznego. Natomiast diody OLED emitują polichromatyczne białe światło, które zawiera mniej niebieskiej barwy.

- energetyczny jest ważnym procesem fizjologicznym, który zmienia się pod wpływem ekspozycji na światło. Sprawdziliśmy, czy w porównaniu z diodami LED ekspozycja na OLED ma zmniejszony wpływ na architekturę snu i metabolizm energetyczny - mówi prof. Kumpei Tokuyama, współautor badań.

Przeprowadzono eksperymenty z udziałem 10 osób. Uczestnicy przebywali przy świetle LED, OLED lub świetle przyciemnionym przez 4 godziny przed snem w komorze metabolicznej. Następnie, kiedy spali, mierzono u nich wydatek energetyczny, temperaturę ciała, utlenianie tłuszczu i 6-sulfatoksymelatoninę, która jest miarą poziomu melatoniny. Uczestnicy nie podróżowali ostatnio ani nie pracowali zmianowo.
Zużycie energii i temperatura głęboka ciała podczas snu zostały znacznie zmniejszone po ekspozycji na OLED. Co więcej, utlenianie tłuszczu podczas snu było znacznie niższe po ekspozycji na diody LED w porównaniu z OLED - wskazuje prof. Tokuyama.
Ponadto utlenianie tłuszczu podczas snu było pozytywnie skorelowane z poziomem 6-sulfatoksymelatoniny po ekspozycji na OLED, co sugeruje, że wpływ melatoniny na metabolizm energetyczny różni się w zależności od ekspozycji na rodzaj światła.

- Ekspozycja na światło w późnych godzinach jest związana z utlenianiem tłuszczu i temperaturą ciała podczas snu. Odkrycia sugerują, że określone rodzaje światła mogą wpływać na , a także inne zmiany fizjologiczne - wyjaśnia profesor Tokuyama.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • Aktywni 50+
  • eGospodarka.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Oferty pracy