Strona głównaZdrowieWięcej mięśni to niższe zagrożenie udarem i zawałem

Więcej mięśni to niższe zagrożenie udarem i zawałem

Większa masa mięśniowa to nie tylko lepsza ochrona przed upadkiem, ale także sprawniejsze działanie układu sercowo-naczyniowego. Jak ustalono, im mniej mięśni, tym wyższe zagrożenie problemami tego rodzaju.
Więcej mięśni to niższe zagrożenie udarem i zawałem [fot. mohamed Hassan z Pixabay]
W przypadku mężczyzn w dojrzałym wieku (powyżej 45 lat), którzy wcześniej nie chorowali na serce, niższa ma związek z wyższym prawdopodobieństwem kłopotów sercowo-naczyniowych, mówią uczeni.

Międzynarodowy zespół badaczy (z Grecji, Hiszpanii i Australii) przeanalizowali gromadzone przez 10 lat dane dużej grupy kobiet i mężczyzn w wieku powyżej 45 lat. Na początku testów od wszystkich uczestników zebrano informacje na temat elementów ich stylu życia, takich jak dieta i poziom aktywności fizycznej. Ponadto sprawdzono u badanych ilość tłuszczów we krwi, biomarkery ogólnoustrojowego stanu zapalnego, masę ciała oraz poziom ciśnienia krwi. Co więcej, obliczono również masę mięśni szkieletowych uczestników dostosowaną do całościowej masy i wzrostu każdego uczestnika.

Jak ustalono, mężczyźni byli cztery razy bardziej zagrożeni chorobami sercowo-naczyniowymi niż kobiety. Co więcej, dostrzegli związek między niższą objętością masy mięśniowej a wyższym ryzykiem problemów sercowo-naczyniowych u mężczyzn.

Okazało sie także, ze panowie o największej objętości tkanki mięśniowej na początku badań, cechowali się aż o 81 proc. niszym ryzykie czy w porównaniu mężczyznami o najniższej masie mięśniowej. Ponadto ci pierwsi odznaczali się niższą częstością występowania różnych czynników ryzyka problemów sercowo-naczyniowych, takich jak , lub otyłość.

Podobnego związku między ilością mięśni i zagrożeniem sercowo-naczyniowym nie ustalono w przypadku kobiet. Być może odpowiadają za to różnice hormonalne pomiędzy płciami, spekulują uczeni.

Badania pokazują, że u osób po trzydziestym roku życia masa mięśniowa spada o 3 do 5 proc. na dekadę. Można jednak zminimalizować to zjawisko poprzez regularne angażowanie się w treningi oraz stosowanie odpowiednio zbilansowanej diety.

O badaniach napisano w Journal of Epidemiology & Community Health:

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Pola Nadziei
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Oferty pracy