Strona głównaZdrowiePomyśl, zanim sięgniesz po przekąskę. Łatwiej będzie ci utrzymać wagę

Pomyśl, zanim sięgniesz po przekąskę. Łatwiej będzie ci utrzymać wagę

Kwarantanna i praca z domu sprzyja podjadaniu, bo sięgamy po jedzenie z bardzo różnych powodów, nie tylko wtedy, kiedy jesteśmy głodni. Warto jednak pomyśleć, zanim się weźmie coś do jedzenia poza wyznaczonymi posiłkami, dzięki temu łatwiej jest kontrolować wagę.
Pomyśl, zanim sięgniesz po przekąskę. Łatwiej będzie ci utrzymać wagę [fot.Michael Kauer from Pixabay]
Amerykańskie Ministerstwo Rolnictwa obliczyło, że 90 ludzi dorosłych sięga po co najmniej raz dziennie i dostarcza sobie około jednej czwartej całkowitej liczby dzięki jedzeniu czegoś między głównymi posiłkami.
Każda osoba ma inną osobowość żywieniową i nie ma nic dobrego ani złego. Bardzo ważne jest jednak, aby zdawać sobie sprawę z tego, co przekąszamy, aby nie jeść bezmyślnie - mówi dr Anne Thorndike z Harvard Medical School w Bostonie.
Z badań sprzed roku, które opublikowano w Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, wynika, że niemal jedna czwarta pracowników je w pracy coś zakupionego w automatach i stołówkach firmowych lub przekąski oferowane bezpłatnie przez pracodawców, a to dodatkowo przydaje średnio prawie 1300 kalorii tygodniowo.
Okazji z pewnością jest więcej niż kiedyś. Jedzenie jest dostępne na każdym rogu. Sprowadza się to więc do osobistej odpowiedzialności - mówi dietetyk Robin Plotkin.
Znacznie zmieniła się deifnicja przekąski. Kiedyś oznaczała przekąszenie czegoś między posiłkami, teraz ludzie w pośpiechu zamawiają coś na wynos, kupują jedzenie z barów, nie wysiadając z samochodów, rodziny nie siadają do wspólnych posiłków, niektórzy ludzie wolą podjadać w ciągu dnia, niż zjeść konkretny posiłek, wyjaśnia Plotkin. Z punktu widzenia dietetyka rada jest jednak taka sama. Warto połączyć złożone węglowodany z chudym białkiem i zdrowym tłuszczem. I trzeba pamiętać o , ponieważ zwykle brakuje go w diecie, dodaje Plotkin.
Kiedy wybierasz przekąskę, powinieneś sięgnąć po produkty o niższej zawartości cukru i soli. Owoce i warzywa, niskotłuszczowe sery, lub są tu świetne i pomogą nie odczuwać głodu do następnego posiłku - wyjaśnia dr Thorndike.
Kluczowe jest również czytanie etykiet i opieranie się pokusom. Nie należy kupować czegoś tylko dlatego, że producent napisał na opakowaniu „zdrowe", czy „naturalne" - warto zerknąć na etykietkę i sprawdzić, jakich i ile składników użyto do produkcji danego artykułu.

Trzeba też zadbać o odpowiednie środowisko dla zachowania dobrej wagi - jeśli nie chcesz podjadać ciastek, po prostu ich nie kupuj - radzą eksperci.

Thorndike przeanalizowała dane z dwóch lat sprzedaży przekąsek w szpitalu (link do badań ) i stwierdziła, że taktyka oznaczania produktów kolorami zachęca ludzi do dokonywania zdrowszych wyborów. Spawdzo, jak na sprzedaż wpłynęło oznaczanie artykułów spożywczych kolorami sygnalizacji świetlnej - zielony oznaczał coś najzdrowszego, czerwony - produkt niepolecany. „Reakcja na czerwoną etykietę jest emocjonalna. To naprawdę robi różnicę. Zanim sięgniesz po przekąskę, dobrze jest zatrzymać się i pomyśleć, po co po nią sięgasz", wyjaśnia Thirndike.

Na podstawie:

Przeczytaj także


Otyłość - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Otyłość to nadmierne zmagazynowanie tkanki tłuszczowej, do którego prowadzi nadmierna podaż energii dostarczanej w pożywieniu w stosunku do zapotrzebowania organizmu. Z otyłością powiązane są różnorakie dolegliwości: cukrzyca, nadciśnienie, choroby serca, zwyrodnienia stawów. czytaj dalej »


Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Pola Nadziei
  • Aktywni 50+
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • eGospodarka.pl
  • Oferty pracy