27-11-2024
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Pacjenci w podeszłym wieku często są negatywnie nastawieni wobec spotkania z lekarzem. Hierarchiczne struktury, presja czasu i tradycje w sektorze opieki zdrowotnej sprawiają, że ci pacjenci i ich bliscy są bierni w obliczu lekarza i jego pozycji władzy, mówią eksperci z Akademii Sahlgrenska na Uniwersytecie w Göteborgu.
Przeprowadzono wywiady z kilkudziesięcioma starszymi pacjentami i ich krewnymi w Göteborgu w Szwecji oraz mniej więcej taką samą liczbą lekarzy.
- Nie możemy zignorować faktu, że zdolność lekarzy do ze starszymi pacjentami i ich krewnymi mogłaby zostać poprawiona, a problemy w komunikacji mogą wyjaśniać, dlaczego ta grupa pacjentów czuje się niepewnie podczas spotkania z lekarzem - mówią autorzy badań.
- Seniorzy nie czują się swobodnie, jeśli chodzi o system opieki zdrowotnej i czasami mają problemy ze zrozumieniem lekarza - mówi Sandra Pennbrant, pielęgniarka i współautorka analiz. Dobra relacja między lekarzem a pacjentem prowadzi do zmniejszenia obaw i zwiększenia zaufania do systemu. Tego rodzaju kontakt wymaga między innymi, aby lekarz i pacjent omówili sytuację i aby medyk wysłuchał tego, co pacjent ma do powiedzenia, zanim podejmie decyzję o planie leczenia.
- Starsi pacjenci i ich krewni mają nierzadko są negatywnie nastawieni do spotkania z lekarzem. I medycy, i chorzy mają takie samo zrozumienie tego, jak można stworzyć dobre relacje, ale wydaje się, że lekarze mają trudności z osiągnięciem tego w prawdziwym życiu - mówi Pennbrant. Lekarz, z którymi przeprowadzono wywiady, uważają, że trudno jest stworzyć dobre relacje podczas spotkania ze starszymi pacjentami i że wynika to głównie z tego, że pacjent często przebywa w szpitalu tylko przez krótki czas.
Według Pennbrant personel medyczny powinien być szkolony, aby zapobiegać nieporozumieniom podczas spotkań z pacjentami w podeszłym wieku i ich krewnymi. - Lekarze muszą nauczyć się rozpoznawać pytania, jakie mogą mieć pacjenci w podeszłym wieku, i brać pod uwagę ich stan zdrowia oraz podczas komunikacji i budowania relacji. Krewni również powinni uczestniczyć w tym spotkaniu, aby medycy czuli, że ich praca jest wspierana i doceniana - mówi Pennbrant.
Na podstawie: