06-05-2020
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
W starszym wieku trudniej jest poznawczo „ogarnąć" świat. Jednak nasz mózg opracowuje strategie spowalniające skutki starzenia się.
Aby , które otrzymujemy każdego dnia, tworzymy kategorie, do ktorych zaliczamy wszystko, co składa się na otaczający nas świat. Uczeni z Ruhr-Universität Bochum odkryli, że sposób, w jaki kategoryzujemy rzeczy, zmienia się w wraz z wiekiem.
Uczeni obserwowali młodych i starszych ludzi podczas zadania mającego na celu kategoryzację. Uczestnicy zostali poproszeni o posortowanie kół o różnych kombinacjach kolorystycznych w jednej z dwóch kategorii. Niektóre koła były do siebie bardzo podobne; inne wyraźnie się odróżniały. Do której kategorii należały, określono w informacji zwrotnej z testu.
Autorzy nie tylko nie tylko odnotowywali odpowiedzi, ale także za pomocą EEG badali fale mózgowe i użyli narzędzia do śledzenia wzroku, aby monitorować obszar widzenia uczestników. Wyniki pokazały, że zarówno młodzi, jak i starsi badani nie mieli trudności w kategoryzacji podobnych kół. W przypadku wyraźnie różniących się kół jednak osobom starszym trudniej było je zaklasyfikować niż ludziom młodszym.
Istnieją dwie główne strategie, których używamy do kategoryzacji rzeczy. Z jednej strony postrzegamy podobnie wyglądające rzeczy jako należące do danej kategorii w sposób całościowy, z drugiej dostrzegamy wyjątki i zapamiętujemy je. Starszym ludziom trudniej jest przejść z jednej strategii do drugiej. Jednak pomiary fal mózgowych wykazały również, że u seniorów rozwija się szczególna uwaga selektywna, wyjaśniają uczeni.
Upraszczając, osoby starsze zwracają większą uwagę na szczegóły i przyglądają się uważniej niż ludzie młodsi. Potwierdza to również urządzenie śledzenia wzroku, które rejestruje kierunek patrzenia uczestników. W pewnym stopniu mózg jest w stanie spowolnić negatywne skutki poprzez zwiększenie poziomu uważności, uważają autorzy badań.
Symulacja komputerowa przeprowadzona na Uniwersytecie Zachodniego Ontario potwierdziła uzyskane wyniki. W następnym etapie zespół planuje zaprosić do testów osoby, których poziom uwagi został specjalnie przeszkolony, na przykład zapalonych . Jeśli dobrze radziliby sobie w zadaniu kategoryzacji, mogłoby to pomóc ukierunkować ćwiczenie uwagi u osób starszych.
O badaniach można przeczytać w magazynie Neuropsychologia.
Na podstawie: