Dieta śródziemnomorska i ćwiczenia zwalczają bezdech

Stosowanie odpowiedniej diety i regularne ćwiczenia mogą pomóc tym, którzy doświadczają zaburzeń snu w wyniku problemów z oddychaniem.
Wiadomo już, że ćwiczenia pomagają ludziom lepiej sypiać. Niedawno badanie przeprowadzone przez uczonych z Oregon State University wykazały, że ludzie efektywniej wypoczywają i mogą intensywniej funkcjonować w ciągu dnia, jeśli ćwiczą co najmniej 150 minut tygodniowo. Jakkolwiek jednak wyniki badań mogą być interesujące dla ludzi zdrowych, nie skupiono się w nich na ewentualnych korzyściach dla pacjentów z bezdechem sennym, stanem, który powoduje zatrzymanie oddechu podczas snu. Nowe testy z Grecji, jednak wskazują, że chodzenie przez 30 minut dziennie oraz stosowanie diety śródziemnomorskiej pomaga zmniejszyć częstotliwość występowania bezdechu.

Naukowcy z Uniwersytetu na Krecie zaprosili do badań 40 otyłych pacjentów z zespołem obturacyjnych bezdechów sennych. Połowa grupa miała trzymać się zdrowej diety, reszcie polecono konkretny, śródziemnomorski sposób odżywiania się. Wysoka zawartość warzyw, świeżych owoców, zbóż i oliwy z oliwek w diecie śródziemnomorskiej, jak również umiarkowane spożycie wina, gwarantuje dostarczanie organizmowi znacznych ilości beta-karotenu, witaminy B6, B12, C i E, kwasu foliowego, polifenoli i różnych minerałów, składników o działaniu antyoksydacyjnym.

Obu grupom rekomendowano zwiększenie poziomu aktywności fizycznej - uczestnicy mieli ćwiczyć co najmniej pół godziny każdego dnia.

Wszyscy pacjenci przez cały okres badania nosili CPAP (stałe dodatnie ciśnienie w drogach oddechowych), tj. maski wspomagania oddychania stosowana głównie w leczeniu bezdechu sennego. Ponadto monitorowano aktywność elektryczną mózgu, ruchy gałek ocznych i chrapanie na początku badania, a następnie sześć miesięcy później.

Osoby, które stosowały dietę śródziemnomorską, rzadziej doznawały bezdechu w fazie snu, w której występują szybkie ruchy gałek ocznych - stanowi ona około jednej czwartej nocnego snu. Ludzie ci mieli także większe prawdopodobieństwo zmniejszenia tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha.

Dieta śródziemnomorska powoduje uczucie sytości i obejmuje różnorodne produkty. Dzięki temu umożliwia zmniejszenie masy ciała i zmniejsza dolegliwości obturacyjnego zespołu bezdechu sennego.

Senior.pl

11-12-2011

SKOMENTUJ TEN ARTYKUŁ:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Nazwa: Hasło:

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

JEDEN + JEDEN =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

ARTYKULY PROMOWANE

REKLAMA

ZOBACZ TAKŻE

NAJNOWSZE W DZIALE

NAJNOWSZE NA FORUM

WARTO ZOBACZYĆ

  • Umierać po ludzku
  • Sluchowisko.net
  • eGospodarka.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy