Strona g堯wnaZdrowie毒鏚這 m這do軼i - intensywny trening interwa這wy (HIIT)

毒鏚這 m這do軼i - intensywny trening interwa這wy (HIIT)

Trening interwa這wy o wysokiej intensywno軼i (High-intensity interval training, HIIT) to technika, w ramach której wykonuje si naprzemiennie w krótkich seriach 獞iczenia aerobowe i takie, które cechuj si nisk intensywno軼i. Okazuje si, 瞠 taki zestaw aktywno軼i jest wyj徠kowo skuteczny w powstrzymywaniu starzenia si.
毒鏚這 m這do軼i - intensywny trening interwa這wy (HIIT) [© drubig-photo - Fotolia.com]
Korzy軼i z HIIT jest wiele. Jedna z gównych to lepsze samopoczucie i ochrona przed wieloma ró積ymi chorobami. Poza tym taka technika jest uwa瘸na za ciekawsz i 豉twiej jest si jej trzyma ni 獞icze, które s postrzegane jako nudne. Odkryto równie, 瞠 treningi tego rodzaju to prawdziwy eliksir m這do軼i, skutkuj znacznym zahamowaniem procesu starzenia si.

Wed逝g bada przeprowadzonych przez ekspertów s造nnej Mayo Clinic, 獞iczenia HIIT to doskona造 sposób na powstrzymanie staro軼i. Korzystne efekty z treningów tego rodzaju odnotowano u osób z ka盥ej grupy wiekowej, ale w przypadku ludzi starszych, czyli po 65 roku 篡cia, by造 one szczególnie znacz帷e.

Jak odkryto, niektóre zwi您ane z wiekiem zaburzenia w obr瑿ie komórek mi窷niowych zosta造 odwrócone. Wydawa這 si, 瞠 HIIT zmieni造 DNA komórki w taki sposób, 瞠 zwi瘯szy豉 si zdolno嗆 mi窷ni do wytwarzania energii. Spowodowa這 to te wzrost nowych mi窷ni, pomagaj帷 powstrzyma , która nast瘼uje w ramach procesu .

Takie zmiany by造 najbardziej widoczne u ludzi powy瞠j 65 roku 篡cia, znacznie jaskrawiej ni u ludzi poni瞠j 30 roku 篡cia, którzy wykonali te same treningi. Co ciekawe, seniorzy, którzy po鈍i璚ali dwa razy wi璚ej czasu na wysi貫k, ale by豉 to aktywno嗆 umiarkowana, czynili niewielkie post瘼y w zakresie poprawy sprawno軼i fizycznej.

Jak podkre郵aj eksperci, trening interwa這wy nie wymaga specjalnego szkolenia ani sprz皻u. Wystarczy jogging (czy szybki chód) naprzemiennie z chodzeniem w tempie spacerowym, aby poprawi wydolno嗆 tlenow, si喚 nóg i ci郾ienie krwi.

Je郵i chodzi o aktywno嗆 aerobow, mo瞠 to by szybki chód na bie積i, , , etc. Przyk豉dowy trening mo瞠 obejmowa: pi璚iominutow rozgrzewk i naprzemiennie jedn minuta 獞icze o wysokiej intensywno軼i oraz dwie minuty przez 15 minut. Ca陰 seri nale篡 zako鎍zy cool down, czyli sch豉dzaniem, czy „wyciszeniem organizmu", tj. aktywno軼i o coraz ni窺zej intensywno軼i.

 

Skomentuj artyku:

Komentarze mog dodawa wy陰cznie osoby zalogowane.
Jeste niezalogowany: zaloguj si / zarejestruj si




Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami u篡tkownik闚 serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialno軼i za tre嗆 opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu b璠 usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczy

  • Poradnik-zdrowia.pl
  • eGospodarka.pl
  • Hospicja.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Oferty pracy