Strona głównaZdrowieZimowy jadłospis

Zimowy jadłospis

Zmienna jesienna pogoda, oraz zmowy chłód sprawia, że w tym czasie szczególnie narażeni jesteśmy na przeziębienia i różnego rodzaju infekcje. Chcąc wspomóc organizm w walce z wirusami często sięgamy po witaminowe suplementy diety. Zapominamy, że jest prostszy i tańszy sposób na wzmocnienie organizmu, zanim kolejny raz kupimy syrop, czy pastylki przyjrzyjmy się temu, co jemy.
Zimowy jadłospis [© Elena Schweitzer - Fotolia.com] Odpowiednio skomponowana dieta to podstawa sprawnego funkcjonowania organizmu. Jeść powinniśmy w miarę regularnie, najlepiej, co 3-4 godziny, szczególną wagę przykładać należy do ciepłych posiłków. Spożywane potrawy powinny dostarczyć organizmowi węglowodanów potrzebnych do od produkcji ciepła.

Dobrym początkiem dnia będzie więc śniadanie składające się z płatków zbożowych, suszonych owoców, miodu, ciemnego pieczywa, mleka, lub naturalnego jogurtu. Do swego codziennego jadłospisu warto wprowadzić natkę pietruszki, cebulę i czosnek. W chwilach gorszego samopoczucia nie powinniśmy zapominać o domowych metodach wzmacniania organizmu. Działający bakteriobójczo syrop z cebuli, lub ciepłe mleko z miodem to sprawdzone sposoby na jesienne i zimowe dolegliwości.

Adekwatna do pory roku dieta pomoże w utrzymaniu dobrego nastroju nawet w mroźne zimowe wieczory. Ze swego antydepresyjnego działania znane są witaminy z grupy B, znajdziemy je w mleku, przetworach mlecznych i zbożowych, jajach, orzechach, zielonych roślinach liściastych. Witaminy z grupy B ważne są również, dlatego, że stanowią składnik wielu enzymów i biorą udział w powstawaniu krwinek.

Dbając o sprawne funkcjonowanie układu odpornościowego nie można zapomnieć o dostarczaniu organizmowi składników mineralnych takich jak selen i cynk. Źródłem selenu są ryby morskie, produkty zbożowe, otręby i kiełki, cynk znajdziemy natomiast w mięsie i jajach.
Nie do przecenienia jest rola, znanej z antyoksydacyjnego działania witaminy C. Jej bogatym źródłem są: brokuły, pomidory, kiszona kapusta, mandarynki.

W chłodne zimowych dni pamiętajmy o rozgrzewających właściwościach goździków, czy soku z malin.

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Komentarze

  • 19:39:03, 16-02-2015 katarzynka112

    Dodaję do herbatki syrop Paola, mam wtedy wrażenie że cofnęłam się do czasów kiedy babcia sama taki syrop robiła. Wspaniale rozgrzewa i jeszcze lepiej smakuje.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Aktywni 50+
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X