Zielona herbata obniża zły cholesterol

Analiza 20 badań klinicznych wykazała, że zielona herbata zmniejsza ilość "złego" cholesterolu LDL. Badania przeprowadzono analizując właściwości zielonej herbaty lub kapsułek zawierających charakterystyczne dla niej związki zwane katechinami. Uważa się, że te substancje zmniejszają absorpcję cholesterolu w jelicie.
Ogólnie rzecz biorąc, zielona herbata w filiżance była bardziej skuteczna niż kapsułki.
Cholesterol LDL jest optymalny na poziomie poniżej 100 miligramów na decylitr, a 160 mg/ dl lub więcej uważa się za zbyt dużą ilość.

Naukowcy nie znaleźli mocnych dowodów na to, że zielona herbata poprawia poziom "dobrego" cholesterolu HDL lub triglicerydów. Tak więc w przypadku ludzi, którzy mają zbyt wysoki poziom cholesterolu, napój nie zastąpi leków.

Z drugiej strony jednak dodanie zielonej herbaty do diety może być jednym ze sposobów poprawy wyników badań ilości cholesterolu. Warto jednak pamiętać, ostrzegają uczeni, że nie jest jednak magicznym eliksirem - aby utrzymać poziom cholesterolu w ryzach, eksperci zalecają się sięganie po produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa oraz ograniczenie tłuszczów nasyconych (mięso i pełnotłusty nabiał) na rzecz "dobrych" tłuszczów z ryb i olejów roślinnych.

We wszystkich analizowanych badaniach uczestników dzielono na dwie grupy. Jedna piła zieloną herbatę lub zażywała ją w postaci kapsułek, druga grupa pełniła funkcję kontrolną. Wszystkie 20 badań, w których wzięło w sumie udział 1 415 osób, wykazało, że u osób spożywających zieloną herbatę średni spadek poziomu cholesterolu LDL i całkowitego cholesterolu był wyższy niż w grupach kontrolnych.

Wyniki badań opublikowano w Journal of the American Dietetic Association.

Zielona herbata jest raczej bezpieczna dla zdrowia, ale należy pamiętać, że zawiera kofeinę, nie jest więc polecana tym, którzy powinni unikać tej substancji.

Senior.pl

21-11-2011

SKOMENTUJ TEN ARTYKUŁ:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Nazwa: Hasło:

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

DZIESIĘĆ + SZEŚĆ =

KOMENTARZE

  • 10:33:59, 22-11-2011 ~gość: 178.36.185.xxx

    Tak czytałem na blogu klubu miłośników dobrej herbaty jakiś czas temu o dobroczynnym wpływie herbaty na nasze zdrowie. trzeba przyznać że to na prawdę dość ciekawa sprawa. Sam zacząłem pijac więcej tego naprau

    zgłoś nadużycie cytuj

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

ARTYKULY PROMOWANE

REKLAMA

ZOBACZ TAKŻE

NAJNOWSZE W DZIALE

NAJNOWSZE NA FORUM

WARTO ZOBACZYĆ

  • Umierać po ludzku
  • Sluchowisko.net
  • Kosciol.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • eGospodarka.pl
  • Oferty pracy