16-03-2006
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
2006 będzie w przemyśle spożywczym rokiem produktów wzbogaconych w substancje zwiększające sprawność naszego umysłu, produktów dla seniorów oraz kontroli porcji - orzekł na podstawie przeprowadzonych obserwacji Mintel, brytyjski instytut badań rynkowych. W ostatnich miesiącach na rynek weszła rekordowa liczba nowych produktów. Wiele z nich wpisuje się w coraz popularniejszy trend zdrowego i racjonalneg odżywiania się.
Siła umysłu
Omega 3 jest najlepiej znana na zachodzie za jej zdrowotne działanie i wpływ na serce, ale teraz jest równie rozpoznawana w Azji. Kontynent ten słynie z produktów rybnych, które bogate są w dobroczynne aminokwasy.
Omega 3 już teraz dodawana jest do pokarmów. I to do tych niekoniecznie związanych z rybami. Firma Nestle dodaje substancję tę do jogurtów Kid’s P’tit Yoco Omega 3. W Wielkiej Brytanii powstały nawet bary kanapkowe nazywane iQ Brainstorm (Burza mózgów). Knajpkom tym patronuje Biochemiczne Laboratorium.
Zyski z zażywania Omega 3 w dalszym ciągu są odkrywane, coraz powszechniej zostaje ona stosowana jako suplement diety lub wręcz zaczyna wchodzić w skład niektórych napojów i pożywienia.
Aminokwasy są teraz coraz bardziej popularne, wiele osób interesuje się tym w jakim pożywieniu można je znaleźć i jakie korzyści niesie ich spożywanie. W Japonii np. powstała specjalna czekolada na ich bazie GABA, która przeznaczona jest dla ludzi zapracowanych i ciągle zestresowanych. W Europie świadomość istnienia aminokwasów i ich działania jest dużo mniejsze niż w Azji, ale następuje systematyczny wzrost zainteresowania nimi.
Na pomoc starszym konsumentom
Mintel uważa, że firmy zainteresują się teraz starszym konsumentem. Przez wiele lat nowe produkty kierowane były do osób młodych, teraz m.in. przez starzenie się społeczeństwa i zwiększoną przez to liczbę dojrzałych odbiorców wielu producentów zmienia grupę docelową. Do wielu produktów dodawane są teraz substancje, które ułatwiają życie osób starszych i sprawiają, że staje się ono przyjemniejsze.
Niezwykle dynamiczny jest także rynek produktów odmładzajacych.
Globalne starzenie się społeczeństwa w krajach wysoko rozwiniętych sprawia, że producenci coraz częściej doceniają tę właśnie grupę odbiorców. Ubiegły rok był rekordowy również jeśli chodzi o liczbę nowych produktów przeznaczonych dla seniorów oraz o intensywność kampanii reklamowych do nich kierowanych.
Kontroluj to co jesz
Mintel twierdzi, że następną krokiem w rozwoju branży będzie kontrola porcji. W 2005 dało się już odczuć pewne tym zainteresowanie, szczególnie wśród firm produkujących kanapki.. Produkty niektórych firm zawierały 1000 kalorii, podczas gdy np. Frito-Lay wyprodukował Doritos zawierające 75 kalorii.
Na rynek gastronomiczny wprowadzono w zeszłym roku 87,656 nowych produktów, zarówno jeżeli chodzi o napoje jak i pożywienie. Liczba ta od 2004 roku wzrosła o 8 proc.
Jeżeli chodzi o grupę, do jakiej należą nowe towary to 18 proc. z nich to całkiem nowe produkcje, 12 proc. to wyroby piekarzy, a 11 proc. to nowości cukiernicze.
Na podstawie materiałów Mintel