Strona głównaZdrowieZdrowe oczy: niezbędna dieta i gimnastyka

Zdrowe oczy: niezbędna dieta i gimnastyka

W codziennym życiu stale towarzyszy nam czytanie, patrzenie, oglądanie, przyglądanie się, dlatego istotne jest również zwrócenie uwagi na odpowiednie dbanie o oczy. Niestety aktualnie coraz częściej wypoczywamy pasywnie spędzając godziny przed telewizorem do późnych godzin wieczornych oraz mamy zły nawyk czytania przy sztucznym świetle. Również spędzając długie godziny przed monitorem komputera nadmiernie eksploatujemy wzrok, co prowadzi do zjawiska zmęczenia oczu.
Zdrowe oczy: niezbędna dieta i gimnastyka [© roboriginal - Fotolia.com] O tym jak poprawić kondycję wzroku opowiada Robert Matusik, lekarz okulista z Centrum Okulistycznego Nowy Wzrok.

Objawy problemów ze wzrokiem


Bardzo często lekceważymy pierwsze sygnały naszego organizmu, że coś niedobrego dzieje się z naszym oczami. Pierwszy alarm, którym organizm informuje nas o przemęczeniu jest uczucie ciężkości powiek, wzmożone napięcie oczu czy częste mruganie. Powinniśmy wówczas zastosować krople tzw. sztuczne łzy, nawilżające spojówkę i rogówkę oka. W przypadku zaś zaburzenia widzenia lub widzenia mgły lub mroczków przed oczami należy koniecznie udać się do lekarza okulisty.

Odpowiednia dieta

Aby odpowiednio zadbać o kondycję określonego narządu potrzebna jest wiedza jakie konkretnie produkty powinny znajdować się w naszej diecie. Żeby wzrok funkcjonował prawidłowo szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na produkty zawierające witaminy A, C i E oraz luteinę i cynk. Nasz powinien być bogaty również w witaminy z grupy B oraz przeciwutleniacze i kwasy omega–3.

Brak witamin, a skutki
  • to najbardziej znana z witamin kojarzących się ze wzrokiem. Jej niedobór powoduje duże problemy z widzeniem po zmierzchu (tzw. „kurzą ślepotę”), a długotrwały brak może prowadzić nawet do utraty wzroku.
  • Witamina B wspomaga pracę oczu, poprawia ostrość widzenia oraz łagodzi objawy zmęczenia. Niedobór witaminy B1 powoduje zaburzenia widzenia, a B2 łzawienie oczu.
  • Witamina C działa ochronnie, poprawia odżywianie soczewki i eliminuje wolne rodniki.
  • Witamina E jest najsilniejszym witaminowym przeciwutleniaczem i zapewnia szczelność błon komórkowych oczu. Jej niedobór wyraźnie przyspiesza proces starzenia się.
  • jest mikroelementem wpływającym na dobry wzrok i jego pogarszanie się z wiekiem. Jego niedobór może prowadzić do krótkowzroczności.
  • działa jak filtr zabezpieczający oczy przed szkodliwymi działaniami promieni UVA i UVB oraz zapobiega zmianom zwyrodnieniowym plamki żółtej oka.
  • Kwasy omega – 3 pomagają złagodzić objawy zespołu suchego oka oraz obniżają ciśnienie śródgałkowe, dzięki czemu chronią przed jaskrą.
Przeciwutleniaczami poza luteiną są również witaminy A, E i C oraz związki mineralne, m.in. . Chronią one oczy przed działaniem wolnych rodników, które zagrażają uszkodzeniu siatkówki oka prowadząc do utraty ostrości widzenia. Należy pamiętać, że witaminy A, C i E wzajemnie się uzupełniają i wzmacniają swoje działanie.

Właściwe produkty

Aby dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości witaminy A powinniśmy jeść takie produkty jak: ser, mleko, masło, tłuste ryby oraz owoce i warzywa typu papryka, marchew, szpinak, morele czy brzoskwinie. Najwięcej witaminy B znajduje się w ciemnym pieczywie, kaszach oraz różnego rodzaju pestkach i nasionach. Witaminę C możemy znaleźć w warzywach typu brokuły, kapusta, brukselka i szczególnie w owocach cytrusowych. Witamina E dostarczana jest na przykład poprzez migdały, margarynę, kiełki pszenicy, mąkę pełnoziarnistą, owoce dzikiej róży, kwiaty lipy oraz oleje roślinne. Najbogatsze w luteinę są takie warzywa jak: szpinak, kapusta włoska, kiełki zbóż, groszek zielony, , seler naciowy. Cennym źródłem cynku są produkty zwierzęce oraz ostrygi, grzyby, ryby, drożdże piwne, mięso drobiowym i pełnoziarniste pieczywo. Najwięcej kwasów omega – 3 znajduje się w tłustych rybach jak np.: śledź, makrela, tuńczyk i olejach roślinnych.

Gimnastyka oczu


Nie bez znaczenia w dbaniu o wzrok są również ćwiczenia oczu, zwłaszcza w przypadku osób, które spędzają dużo czasu przy komputerze lub czytając. W takim wypadku oczy skupione są w jednym punkcie co powoduje szybsze ich zmęczenie oraz wysuszenie. Gimnastyka oczu pozwala rozluźnić napięcie akomodacyjne, zrelaksować wzrok, a także zniwelować utrwalanie się nieprawidłowego układu optycznego oka. Ważne jest aby podczas ćwiczeń zmienić punkt patrzenia. Wystarczy otworzyć szeroko oczy i patrzeć przez kilka sekund w górę i dół, a następnie w prawo i lewo i po skosie. Należy patrzeć jak najdalej i powtórzyć serię kilka razy. Takie proste ćwiczenia odprężają oczy i pomagają dbać o dobrą ich kondycję.

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • eGospodarka.pl
  • Aktywni 50+
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy