19-11-2009
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Tylko do końca tego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie wydawał i potwierdzał papierowe legitymacje ubezpieczeniowe. Od 1 stycznia 2010 r. prawo do świadczeń z opieki zdrowotnej będzie można potwierdzić za pomocą innych dokumentów, określonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
- Rezygnujemy z wydawania legitymacji, bo nie są już potrzebne - wyjaśnia Mirosława Boryczka, członek zarządu ZUS ds. ekonomiczno-finansowych.
Informacje potwierdzające ubezpieczenie pacjenta ZUS przekazuje do Narodowego Funduszu Zdrowia drogą elektroniczną, raz w tygodniu. Raz w miesiącu NFZ otrzymuje pliki zawierające informacje o należnych i opłaconych składkach.
- Dane, które przekazujemy do NFZ są wystarczające do ustalenia prawa do korzystania ze świadczeń zdrowotnych. Nie ma potrzeby, by dublować je na papierze - tłumaczy Mirosława Boryczka.
Od nowego roku dowodem ubezpieczenia będą przede wszystkim dokumenty potwierdzające opłacanie składek. Może to być druk ZUS RMUA, czyli informacja o miesięcznej kwocie składek przekazywana ubezpieczonym przez płatników, którą każdy pracodawca ma obowiązek wystawić swoim pracownikom co miesiąc, a w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą będzie to druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz dowód opłacenia składek.