12-05-2020
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Wyższa dawka witaminy D może wspomagać funkcjonowanie pamięci, uczenie się i podejmowanie decyzji u ludzi starszych. Równocześnie jednak może wydłużać czas reakcji.
U starszych kobiet z nadwagą i otyłością, które przyjmowały ponad trzykrotnie wyższą od zalecanej dziennej dawki witaminy D, odnotowano poprawę i zdolności uczenia się. Jednocześnie jednak zauważono u nich wolniejszy czas reakcji.
W trwających rok badaniach uczestniczyły panie w wieku 50-70 lat. Część z nich otrzymywała zalecaną dzienną dawkę 600 jednostek międzynarodowych (IU, co odpowiada 15 mikrogramom) . Niektóre panie przyjmowały 2000 IU dziennie, a pozostałe 4000 IU.
Okazało się, że pamięć i zdolność uczenia się poprawiły się w grupie, która przyjmowała 2000 IU dziennie, ale nie w grupie, która otrzymywała wyższą dawkę. Równocześnie ustalono, że czas reakcji kobiet wydłużał się w przypadku dostarczania 2000 IU dziennie i był jeszcze wolniejszy przy wyższej dawce.
Wolniejszy czas reakcji może mieć negatywne skutki, takie jak potencjalne zwiększenie ryzyka upadku i złamań. W innych badaniach zaś ustalono, że suplementacja witaminą D na poziomie powyżej 2000 IU zwiększa ryzyko upadków. Wiele osób uważa, że większe dawki witaminy D są dobroczynne, ale okazuje się, że mogą mięc też negatywne konsekwencje, mówią uczeni.
Witamina D jest znana ze swojego znaczenia dla zdrowia . Badania pokazały też, że ma istotny wpływ na różne aspekty funkcjonowania organizmu, w tym mózgu. Odgrywa ważną rolę w zachowaniu i normalnym funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego. Ludzkie ciało wytwarza ją dzięki ekspozycji na światło słoneczne i zawarta jest w niektórych produktach spożywczych.
Na podstawie: