Strona głównaZdrowieWakacyjny sport. Jak uniknąć kontuzji? Radzi polski olimpijczyk

Wakacyjny sport. Jak uniknąć kontuzji? Radzi polski olimpijczyk

Rodzinne wycieczki rowerowe, bieganie brzegiem morza, piesze wędrówki – czas wakacji sprzyja wszelkiej aktywności fizycznej, a co za tym idzie – również kontuzjom. Pojawiają się one wszędzie tam, gdzie intensywnemu wysiłkowi nie towarzyszy właściwe przygotowanie.
Wakacyjny sport. Jak uniknąć kontuzji? Radzi polski olimpijczyk  [Robert Korzeniowski, fot. LUX MED] O co zadbać, by naszą „pamiątką” z urlopu nie była zwichnięta kostka czy naderwany mięsień? Jak zapobiegać podpowiada Robert Korzeniowski, chodziarz, wielokrotny medalista olimpijski.
  1. Rozgrzewaj się – nawet wtedy, gdy na dworze panują upały! Pamiętajmy, że i ścięgna zawsze wymagają stopniowego „rozruszania”, a rytm pracy naszego serca i oddech nie od razu osiągają optymalne zakresy. Warto w związku z tym pierwsze 15 minut treningu przeznaczyć na rozgrzewkę o nieco mniejszym stopniu intensywności. W ten sposób nie tylko unikniemy kontuzji, ale także uciążliwych zakwasów.

  2. Zadbaj o obuwie. Każda dyscyplina sportowa wymaga dobrze dobranego sprzętu. to podstawowe i najbardziej wpływające na wynik narzędzie każdego biegacza i triatlonisty, amatora górskich wypraw czy tenisisty. W zależności od tego, jaką aktywność zamierzamy podjąć, zadbajmy o to, by obuwie było dopasowane do nawierzchni, po jakiej biegamy, naszej wagi oraz osobistej dynamiki ruchu. Powinno pozwalać na swobodną, ale stabilną pracę stopy i zapewniać optymalną amortyzację, chroniąc przed urazami.

  3. Wsłuchuj się w swój organizm. Jeśli odczuwasz, że jesteś na granicy swoich możliwości fizycznych – przystopuj, zrób przerwę, zwolnij. Twoje ciało wysyła Ci sygnały, że potrzebuje odpoczynku. W końcu przecież wakacje są po to, by trochę odetchnąć. Nawet jeśli pokonasz zmęczenie za wszelką cenę to możesz nabawić się urazu, który przekreśli Twoje dalsze plany urlopowe. Nie zgrywaj więc superbohatera rodem z komiksu, tylko dopasuj intensywność treningu do aktualnej formy.

  4. Zaufaj swojemu lekarzowi. Pamiętajmy, że bezpieczny i efektywny sport to nie tylko dobry sprzęt i motywacja, ale przede wszystkim zdrowie. Traktujmy lekarzy jak naszych osobistych trenerów, którzy doradzą, jak zadbać o siebie, aby uniknąć przykrych i jak najpełniej cieszyć się sportem. A jeśli w wakacje planujemy intensywny wysiłek – z wyprzedzeniem wykonajmy kilka podstawowych badań. W ten sposób sprawimy, że urlop posłuży nie tylko odpoczynkowi od pracy i codziennych obowiązków, ale i naszemu zdrowiu oraz kondycji fizycznej.

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

SZEŚĆ + OSIEM =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Pola Nadziei
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • EWST.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X