Strona głównaZdrowieW zdrowym (starzejącym się) ciele zdrowy (starzejący się) mózg

W zdrowym (starzejącym się) ciele zdrowy (starzejący się) mózg

Rzymianie mawiali :„mens sana in corpore sano" („w zdrowym ciele zdrowy duch") i mieli rację. Współcześni eksperci podkreślają, że nasz stan fizyczny wpływa na umysłowy i odwrotnie.
W zdrowym (starzejącym się) ciele zdrowy (starzejący się) mózg [© goodluz - Fotolia.com] Jeśli chcesz zachować zdrowe ciało i umysł, pomimo upływu czasu, dobrze się odżywiaj, regularnie ćwicz i na bieżąco reaguj na pojawiajace się kłopoty zdrowotne (nie pozwalając im się rozwinąć).

Poza tym ludzie, którzy chcą zadbać o swoje , nie powinni rezygnować z wyzwań intelektualnych choćby w postaci łamigłówek, gier logicznych, etc. Niemniej jednak, zdrowe ciało jest równie kluczowe dla zachowania możliwosci intelektualnych na wysokim poziomie.

Jest o co walczyć. Szacuje się, że obecnie na demencję cierpi około 47 milionów ludzi, a do 2050 roku liczba ta ma się potroić, informuje Alzheimer's Association.

Medycyna nie potrafi jeszcze zatrzymać postępu choroby Alzheimera i innych form , jak przekonują jednak lekarze, każdy może postarać się, by zachować zdolności do logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i zapamiętywania. Nie ma jednej konkretnej rzeczy, którą można zrobić, by ochronić się przed otępieniem, ale połączenie kilku działań daje efekty ochronne.

Alzheimer's Association opublikowało „10 Ways to Love Your Brain" („10 sposobów na troskę o swój mózg"), które mają obniżyć ryzyko demencji w starszym wieku. Oto one:
  1. Regularnie podejmuj aktywność fizyczną. Szereg badań wiąże ćwiczenia z niższym ryzykiem osłabienia zdolności poznawczych
  2. Rzuć palenie, bo zwiększa ono prawdopodobieństwo problemów poznawczych, a rezygnacja z tego nałogu skuktuje takim prawdopodobieństwem rozwoju otępienia jak to cechujące osoby, które nigdy nie paliły.
  3. Lecz się. Nie pozwól na rozwój chorób przewlekłych, np. czy .
  4. Wysypiaj się. Badania dowiodły, że niedobór snu ma zwiazek z kłopotami z i myśleniem.
  5. Zadbaj o zdrowie psychiczne. Depresja, niepokój, stres bywają lekceważone, tymczasem sprzyjają osłabieniu zdolności poznawczych.
  6. Chroń głowę. Jej urazy mają związek ze wzrostem ryzyka demencji.
  7. Odżywiaj się zdrowo. Unikaj „śmieciowego jedzenia", sięgaj po szeroki wachlarz produktów, który pozwoli dostarczyć organizmowi wszelkie składniki odżywcze.
  8. Nie przestawaj się uczyć. Kształcenie ustawiczne zabezpiecza przed szybkim spadkiem zdolności poznawczych.
  9. Spotykaj się z innymi ludźmi. Osoby, które prowadzą bogate życie towarzyskie, cieszą się lepszym zdrowiem mózgu.
  10. Stawiaj wyzwania swojemu umysłowi. Graj w gry strategiczne i logiczne, rozwiązuj różne rodzaje , układaj puzzle, etc. Dzięki temu zmuszasz „głowę" do pracy.
Źródło:

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • EWST.pl
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy