Strona głównaZdrowieW zdrowym ciele zdrowy mózg - wskazówki Stowarzyszenia Alzheimerowskiego

W zdrowym ciele zdrowy mózg - wskazówki Stowarzyszenia Alzheimerowskiego

Zbilansowana dieta, ćwiczenia i dbałość o zdrowie fizyczne przekładają się na zdrowe starzenie się mózgu.
W zdrowym ciele zdrowy mózg - wskazówki Stowarzyszenia Alzheimerowskiego [© dubova - Fotolia.com] Aby móc liczyć na dobre funkcjonowanie umysłu w starszym wieku, trzeba intelektualnej stymulacji i zadbania o zdrowe ciało. Amerykańskie Stowarzyszenie Alzheimerowskie opracowało „10 sposobów na pokochanie swojego mózgu" (10 Ways to Love Your Brain).

- Nie ma jednej określonej rzeczy, której zrobienie może zmniejszyć ryzyko - mówi Heather Snyder z Alzheimer's Association. - To w istocie zestawienie 10 najlepszych sposobów pokochania swojego mózgu. Wykonując to wszystko zestarzejesz się tak zdrowo, jak to możliwe - dodaje dodaje Snyder.

Szacuje się, że w 2015 roku 47 milionów ludzi na świecie żyje z demencją, a liczba ta ma się potroić do 2050 roku, tym bardziej więc wskazówki te powinny być propagowane - mówią eksperci.

Okazuje się, że wśród czynników mających wpływ na zdrowie mózgu wiele jest takich, które bezpośrednio dotyczą naszego stanu fizycznego. Przykładowo, jednym z istotnych apsektów odzziałujących na ryzyko demencji jest zdrowie serca i układu krążenia.

Dziesięć wskazówek Stowarzyszenie Alzheimerowskie dla ochrony mózgu obejmuje:

  1. Regularne ćwiczenia. Takie, które intensyfikują pracę serca i zwiększają przepływ krwi do mózgu i ciała. Liczne badania wykazały związek między a zmniejszonym ryzykiem zaburzeń poznawczych
  2. Sięganie po książki. A dokładniej nauka nowych rzeczy pomaga w opóźnianiu rozwoju demencji.
  3. . Im częściej palisz papierosy, tym wyższe masz ryzyko zaburzeń poznawczych. Porzucenie nałogu pozwala na obniżenie tego prawdopodobieństwa do poziomu cechującego osoby, które nigdy nie paliły.
  4. Leczenie chorób, które mogą zaszkodzić sercu. Otyłość, nadciśnienie, wysoki poziom i wpływają zarówno na zdrowie serca, jak i mózgu.
  5. Regularny, dostatecznie długi sen. Bezsenność i inne niekorzystnie wpływają na pamięć i zdolność myślenia.
  6. Zapobieganie urazom. Warto nosić kask ochronny podczas jazy na rowerze i zapinać pasy jadąc samochodem, bo urazy głowy i towarzyszący im nierzadko wstrząs mózgu sprzyja osłabieniu funkcji poznawczych.
  7. Dbanie o zdrowie psychiczne. Ono także ma wpływ na demencję - depresja, stres, niepokój, jeśli pozostają nieleczone, sprzyjają kłopotom z utrzymaniem zdolności poznawczych.
  8. Zdrową dietę. Odpowiedni sposób odżywiania się to lepsza ochrona przed chorobami przewlekłymi, które wpływają na możliwości poznawcze i lepsze odżywianie mózgu, które z kolei jest niezbędne dla jego prawidłowego działania.
  9. Aktywne życie towarzyskie. Im więcej czasu spędza się wśród ludzi, tym lepiej można funkcjonowac mentalnie. przyspiesza pojawienie się objawów demencji.
  10. Stawianie sobie wyzwań. Warto rozwiązywać krzyżówki, grać w strategiczne gry, zaprojektować nowy mebel do mieszkania - mózg, podobnie jak mięśnie, wymaga ćwiczeń, bez nich staje się mniej wydajny i osłabiony.

Źródło:

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • EWST.pl
  • Kosciol.pl
  • eGospodarka.pl
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Oferty pracy