Strona głównaZdrowieW zdrowym ciele w zdrowy duch - stan fizyczny wpływa na ryzyko demencji

W zdrowym ciele w zdrowy duch - stan fizyczny wpływa na ryzyko demencji

Dobre odżywianie się, ćwiczenie i utrzymywanie dobrego zdrowia fizycznego pomaga mózgowi w starzeniu się w zdrowiu.
W zdrowym ciele w zdrowy duch - stan fizyczny wpływa na ryzyko demencji [©  olezzo - Fotolia.com] Nie tylko intelektualne wyzwania pomagają w opóźnianiu objawów demencji. Okazuje się, że łacińska sentencja „mens sana in corpore sano" („w zdrowym ciele zdrowy duch") ma odzwierciedlenie w rzeczywistości -dobre zdrowie fizyczne naprawdę przekłada się na mentalne funkcjonowanie.
Jak podaje amerykańskie Stowarzyszenie , szacuje się, że obecnie 47 milionów ludzi na świecie żyje z demencją, a liczba ta ma się potroić do 2050 roku.

Współczesna medycyna nie jest w stanie powstrzymać rozwoju demencji, w tym choroby Alzheimera, ale każdy może podjąć kroki w celu wzmocnienia zdolności myślenia, rozwiązywania problemów i ochrony , mówi Heather Snyder ze Stowarzyszenia Alzheimera.

Ważne znaczenie w opóźnianiu objawów demencji ma też nasz stan fizyczny. Utrzymanie zdrowia serca i układu krążenia wydaje się być kluczowym czynnikiem w ochronie możliwości umysłowych, mówi dr Mary Ann Bauman z American Stroke Association.

Naukowcy sądzą, że teraz mikro-udary, małe osłabienia przepływu krwi do mózgu, z czasem mogą intensyfikować szkody w tkance mózgowej, które przekładają się na osłabienie możliwości poznawczych.

Aby ograniczyć ryzyko rozwoju , w tym choroby Alzheimera, Stowarzyszenie Alzheimera radzi:
  • Regularne podejmowanie . Liczne badania wiążą ćwiczenia ze zmniejszeniem ryzyka osłabienia zdolności mózgu.
  • Rzucenie palenia papierosów. Palenie zwiększa ryzyko zaburzeń funkcji mózgu, a porzucenie tego nałogu może zmniejszyć to prawdopodobieństwo do poziomu porównywalnego do ludzi, którzy nigdy nie palili.
  • Osłabianie czynników, które mogą mieć wpływ na zdrowie serca. Przewlekłe problemy, takie jak , , wysoki poziom i cukrzyca wpływają zarówno na działanie mózgu, jak i serca.
  • Wysypianie się. Badania wiążą bezsenność z problemami z pamięcią i myśleniem.
  • Dbanie o zdrowie psychiczne. , lęk i może przyspieszyć starzenie się mózgu, jeśli pozostawia się je bez leczenia. Gdy hormony stresu są produkowane w nadmiarze, mózg szybciej się kurczy.
  • Ochronę głowy. Urazy głowy, które skutkują np. wstrząśnieniem mózgu, mogą zwiększać ryzyko rozwoju otępienia. Warto pamiętać o zapinaniu pasów i używaniu kasku podczas jazdy na rowerze lub uprawiania sportów kontaktowych.
  • Jedzenie niskotłuszczowej diety bogatej w owoce i warzywa. Dobra dieta może pomóc w ograniczeniu prawdopodobieństwa rozwoju i osłabieniu objawów już istniejących przewlekłych chorób, a w efekcie sprzyjać funkcjonowaniu mózgu. Dieta istotnie wpływa nie tylko na ryzyko zaburzeń funkcji poznawczych, ale i szanse na .

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Kosciol.pl
  • Pola Nadziei
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X