Strona głównaZdrowieStanie na jednej nodze. Ćwicz, możesz... przedłużyć życie

Stanie na jednej nodze. Ćwicz, możesz... przedłużyć życie

Umiejętność stania na jednej nodze jest wskaźnikiem zdrowia, a poprawa tej umiejętności może zwiększyć sprawność, a nawet potencjalnie wydłużyć życie.
Stanie na jednej nodze. Ćwicz, możesz... przedłużyć życie [fot. Free-Photos from Pixabay]
Zdolność stania na jednej nodze oznacza wyższy poziom aktywności fizycznej i zmniejszone ryzyko , a także ma związek zarówno z wyższą jakością, jak i długością życia. Umiejętność zachowania równowagi jest szczególnie ważna, biorąc pod uwagę to, że miliony upadków rocznie skutkuje koniecznością uzyskania pomocy medycznej.

Niezdolność do zachowania równowagi podczas stania na jednej nodze przez co najmniej 20 sekund przez zdrowych ludzi wskazuje na zwiększone ryzyko uszkodzenia małych naczyń krwionośnych w mózgu i obniżoną zdolność rozumienia czegoś abstrakcyjnego. Trudności ze staniem na jednej nodze często mają osoby chorujące na chorobę Parkinsona, udar i Alzheimera.

Ciąża, , diagnoza choroby i przejście na emeryturę mogą mieć wpływ na naszą siłę i równowagę oraz zdolność do utrzymania pozycji pionowej. Dzieje się tak dlatego, że wszystko to oddziałuje na poziom angażowania się w regularną aktywność fizyczną.

Zdolność do stania na jednej nodze ma znaczenie

Dane pokazują, że czas stania na jednej nodze zmienia się u mężczyzn i kobiet w różnym wieku, a niezdolność ta może oznaczać problemy zdrowotne.

Ciało ludzkie w pozycji pionowej jest z natury niestabilne. Mamy niewielką podstawę podparcia w stosunku do naszej wysokości i szerokości. Kiedy jesteśmy zdrowi, centralny i obwodowy układ nerwowy skutecznie integruje informacje pochodzące z naszych zmysłów równowagi. Następnie wykorzystujemy określone mięśnie, aby wprowadzić niezbędne zmiany w naszej postawie i zachować pionową pozycję.

Częstsza aktywność fizyczna oznacza wyższe prawdopodobieństwo zachowania dobrej oraz przydaje szerokich fizycznych, psychicznych i społecznych korzyści.

Dlaczego warto to ćwiczyć

W każdym wieku można praktykować stanie na jednej nodze i poprawić równowagę. To trudniejsze dla osób, które cierpią na choroby neurologiczne, jednak badania pokazały poprawę równowagi dzięki takim ćwiczeniom w przypadku wielu różnych dolegliwości, a to zmniejsza ryzyko upadków. Upadki z kolei są jedną z najczęstszych przyczyn urazów, w tym złamań u ludzi starszych.

Dowody naukowe pokazują, że w przypadku osób powyżej 70-go roku życia stanie na każdej nodze przez jedną minutę trzy razy dziennie może poprawić gęstość mineralną kości biodrowej. Ona zaś oznacza niższe prawdopodobieństwo złamania w przypadku upadnięcia.

Na podstawie:

Przeczytaj także


Menopauza - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Menopauza - inaczej przekwitanie - nie jest chorobą, ale naturalnym procesem zachodzącym w kobiecym organizmie. Niestety, zmiany które wówczas zachodzą, zwiększają ryzyko wystąpienia wielu chorób. czytaj dalej »


Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Kobiety.net.pl
  • Umierać po ludzku
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy