13-08-2024
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Podczas wizyty u lekarza, nie powinno się mieć tajemnic. Jeśli pacjenci nie są otwarci na omawianie swoich objawów, zachowań i przekonań dotyczących zdrowia, medykom trudno jest skutecznie diagnozować i leczyć choroby. Jest tylko jeden problem: badania przeprowadzone na Stevens Institute of Technology pokazują, że wiele osób uważa, że mogą zostać osądzane, jeśli podzielą się błędnymi przekonaniami z medykami, a ci ostatni rzeczywiście mają bardzo negatywne nastawienie do pacjentów, którzy ujawniają nieprawidłowe lub nieracjonalne przekonania.
- Ludzie martwią się, że ich lekarze będą na nich patrzeć z góry - i okazuje się, że to całkowicie racjonalne obawy - mówi dr Samantha Kleinberg, autorka badań. - Jak się okazuje, lekarze naprawdę surowo oceniają pacjentów, jeśli ci dzielą się informacjami lub przekonaniami, z którymi medycy się nie zgadzają - dodaje.
Przeprowadzono ankietę wśród kilkuset pacjentów i lekarzy, pytając, jak postrzegaliby osoby, które podzielały różne przekonania medyczne. Opinie wahały się od prawdziwych informacji do nieprawdziwych stwierdzeń: niektóre były całkiem rozsądne (jak przekonanie, że jedzenie cukru powoduje cukrzycę); niektóre były nierozsądne (jak przekonanie, że sok z marchwi leczy cukrzycę); a niektóre były teoriami spiskowymi (jak przekonanie, że firmy farmaceutyczne celowo powodują , aby sprzedawać więcej ).
- Stopień, w jakim pracownicy służby zdrowia mieli negatywne nastawienie do pacjentów głoszących błędne informacje, zaskoczył nas i sugeruje, że powinni mieć dodatkowe wsparcie i zasoby, aby skutecznie leczyć takich pacjentów - mówi dr Onur Asan, współautor badań. Im bardziej nieracjonalne były przekonania danej osoby na temat zdrowia, tym bardziej negatywnie postrzegali ją zarówno inni pacjenci, jak i pracownicy służby zdrowia.
Co zaskakujące, nie było dużej różnicy między odpowiedziami lekarzy a pacjentami z większą wiedzą o chorobach. Pacjenci żyjący z przewlekłymi schorzeniami, którzy znali złożoność opieki zdrowotnej, byli bardzo nietolerancyjni wobec osób, które miały błędne przekonania. - Sądziliśmy, że osoby, które same chorują na cukrzycę, mogą być bardziej współczujące, ale wcale tak nie było - mówi dr Kleinberg.
Lekarze również bardzo często postrzegali ludzi negatywnie, gdy ci ostatni wyrażali błędne przekonania na temat zagadnień związanych ze zdrowiem. - To nieoczekiwane i szczerze mówiąc przygnębiające. Od niezwiązanych z medycyną ludzi nie oczekuje się, że będą mieli wiedzę medyczną, więc lekarze często muszą korygować błędne przekonania na temat problemów zdrowotnych. Nie powinno to być czymś, co sprawia, że lekarze postrzegają pacjentów bardziej negatywnie - uważa dr Kleinberg.
Ankiety pokazały też, że większość ludzi prezentuje przynajmniej kilka błędnych przekonań związanych ze zdrowiem, takich jak te, że przyjmowanie witaminy C wyleczy lub że zjedzenie słodkiej może bezpośrednio powodować cukrzycę. Tym ważniejsze jest, aby ludzie czuli się swobodnie, prosząc o opinie ekspertów.
- Jeśli chcemy mieć jasną komunikację między pacjentami a pracownikami służby zdrowia, musimy zmienić sposób, w jaki lekarze myślą o pacjentach, którzy są źle poinformowani. Medycy muszą przezwyciężyć swoją tendencję do osądzania pacjentów i zachęcać chorych do dzielenia się swoimi opiniami - nawet tymi błędnymi - znacznie swobodniej niż robią to obecnie - uważa dr Kleinberg.
Na podstawie:
Cukrzyca to choroba przewlekła metaboliczna, która charakteryzuje się podwyższonym stężeniem glukozy (hiperglikemią) we krwi. Wyróżnia się dwa główne typy cukrzycy. Typ 1 ma podłoże autoimmunologiczne, zaś typ 2 jest wynikiem insulinoodporności i zaburzeń w wydzielaniu insuliny. czytaj dalej »