Strona głównaZdrowiePrzeciwutleniacze w warzywach - ilość zależy od gotowania

Przeciwutleniacze w warzywach - ilość zależy od gotowania

Niektóre metody gotowania warzyw są lepsze niż inne, jeśli chodzi o zachowanie poziomu przeciwutleniaczy. W zależności od warzywa, gotowanie na płaskiej metalowej powierzchni bez oleju (grillowanie) lub w kuchence mikrofalowej zapewniało najwyższy poziom antyoksydantów.
Przeciwutleniacze w warzywach - ilość zależy od gotowania [fot. sansoja from Pixabay]
Owoce i warzywa są głównymi źródłami , które mogą zapobiegać nowotworom i innym chorobom. Ze względu na wysoki poziom tych związków i niską zawartość kalorii, zachęca się ludzi do jedzenia kilku porcji owoców i warzyw dziennie.

Naukowcy z Uniwersytetu w Murcji i Uniwersytetu Complutense w Hiszpanii zbadali, jaki wpływ różne metody gotowania mają na aktywność przeciwutleniaczy, analizując sześć metod przygotowywania 20 warzyw. Wśród metod były: gotowanie w wodzie, gotowanie pod ciśnieniem, pieczenie, podgrzewanie w mikrofalówce, i . Jak się okazuje:

  • Najwięcej antyoksydantów traci po ugotowaniu i podgrzaniu w kuchence mikrofalowej, groch - po ugotowaniu w wodzie oraz cukinia - po ugotowaniu w wodzie i usmażeniu.
  • Fasolka szparagowa, buraki i zachowują poziom przeciwutleniaczy po większości sposobów ich obróbki termicznej.
  • Warzywa, w których zwiększyła się dawka przeciwutleniaczy po wszystkich metodach gotowania to zielona fasola (z wyjątkiem gotowania w wodzie), i marchewka.
  • Karczoch był jedynym warzywem, które utrzymuje wysoki poziom antyoksydantów po każdej metodzie gotowania.

Grillowanie na patelni i w kuchence mikrofalowej pomogło zachować najwyższy poziom przeciwutleniaczy i skutkowało najniższymi stratami, tymczasem gotowanie pod ciśnieniem i gotowanie w wodzie prowadziło do największych strat. - W skrócie, woda nie jest najlepszym przyjacielem kucharza, gdy chodzi o przygotowywanie warzyw - mówi A.M. Jiménez-Monreal, współautor badań.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • EWST.pl
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy