Produkty pełnoziarniste niwelują ryzyko raka trzustki

Z danych opublikowanych na łamach "American Journal of Epidemiology" wynika, że jedząc większe ilości pożywienia z pełnego ziarna i bogatego w błonnik można znacząco zmniejszyć prawdopodobieństwo raka trzustki – nawet o 40%.
Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego pod przewodnictwem doktora June'a M. Chana przebadali 532 pacjentów chorujących na nowotwór trzustki oraz 1701 osób zdrowych. Obydwie grupy zostały wybrane przy uwzględnieniu kryteriów dotyczących wieku, procentowego udziału płci, masy ciała i występowania cukrzycy. Znaczącą różnicą było jedynie palenie papierosów, nałóg ten jest jednym z głównych czynników ryzyka pojawienia się raka trzustki.

Badania dowiodły, iż dorośli, którzy spożywają codziennie co najmniej dwie porcje produktów z pełnego ziarna, rzadziej zapadają na raka trzustki niż ci, którzy jedzą mniej niż jedną porcję pożywienia tego rodzaju. Osoby, których dieta była bogata w błonnik (przynajmniej najmniej 26,5 gramów dziennie) miały o 35% niższe ryzyko pojawienie się nowotworu w porównaniu do osób jedzących mniejsze ilości produktów z błonnikiem (15,6 gramów, bądź mniej).

"Okazuje się, że jedząc produkty z pełnego ziarna możemy nie tylko obniżyć ryzyko cukrzycy typu II czy chorób serca, ale również bardzo groźnego nowotworu," powiedział doktor June'a M. Chan.

Joanna Papiernik / Senior.pl

01-12-2007

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

SKOMENTUJ TEN ARTYKUŁ:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Nazwa: Hasło:

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

CZTERY + SZEŚĆ =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

ARTYKULY PROMOWANE

REKLAMA

ZOBACZ TAKŻE

NAJNOWSZE W DZIALE

NAJNOWSZE NA FORUM

WARTO ZOBACZYĆ

  • Umierać po ludzku
  • eGospodarka.pl
  • Aktywni 50+
  • Hospicja.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Oferty pracy