Strona g堯wnaZdrowiePrawid這we od篡wianie - cukier w diecie

Prawid這we od篡wianie - cukier w diecie

Cukier spo篡wany w nadmiarze ma niekorzystny wp造w na zdrowie cz這wieka, dlatego WHO w ramach strategii przeciwdzia豉nia oty這軼i, niezaka幡ym chorobom przewlek造m i próchnicy apeluje do ograniczenia konsumpcji cukru. Nadmierne spo篡cie cukru jest gówn przyczyn powstawania próchnicy oraz mo瞠 prowadzi do oty這軼i.
Prawid這we od篡wianie - cukier w diecie Cukier, którego na co dzie u篡wamy do s這dzenia potraw i napojów nale篡 do w璕lowodanów, inaczej cukrów. Wyró積ia si w璕lowodany proste i z這穎ne.

W璕lowodanami prostymi s jednocukry, np. fruktoza (obecna w owocach) i galaktoza (zawarta w mleku) oraz dwucukry, jak laktoza, która wyst瘼uje w mleku czy sacharoza, popularnie zwana cukrem. Natomiast w璕lowodany z這穎ne zbudowane s z co najmniej trzech pojedynczych cukrów, a ich d逝gie 豉鎍uchy tworz skrobi. Do w璕lowodanów z這穎nych nale膨 te celulozy, gówny sk豉dnik b這nnika pokarmowego. W璕lowodany z這穎ne wyst瘼uj w du篡ch ilo軼iach w ziemniakach, warzywach str帷zkowych i zbo瘸ch.

Cukier (sacharoza) jest dodawany do produktów podczas ich produkcji oraz w trakcie przygotowywania posi趾ów w domu. Cukry naturalnie obecne w 篡wno軼i zwykle stanowi po這w spo篡wanych przez nas w璕lowodanów. Reszta to cukier dodany. Ponad po這wa energii dziennej diety pochodzi w豉郾ie z w璕lowodanów.

Cukier jest wa積ym 廝ód貫m 豉two dost瘼nej energii. 1 g w璕lowodanów dostarcza cz這wiekowi 4 kcal energii. Wed逝g wytycznych WHO przynajmniej 55% energii dostarczanej organizmowi powinno pochodzi z w璕lowodanów, najlepiej tych z這穎nych, gównie w postaci skrobi zawartej w przetworach zbo穎wych i warzywach str帷zkowych. Pozosta陰 cz窷 energii powinni鄉y pozyskiwa w wyniku spo篡cia t逝szczów - maksymalnie 30% oraz bia趾a - do 15%.

Do produktów, w których sk豉dzie znajduje si gównie cukier, mo瞠my zaliczy: czekolad, wyroby cukiernicze, miód oraz d瞠my.

Wed逝g bada bud瞠tów gospodarstw domowych Gównego Urz璠u Statystycznego w 2009 roku spo篡cie cukru (sacharozy) w Polsce wynios這 16,6 kg na osob w gospodarstwie, natomiast 陰cznie ze s這dyczami, czekolad, miodem i d瞠mem prawie 22 kg. Oczywi軼ie cukier spo篡wamy tak瞠 poza domem, w lokalach gastronomicznych, dlatego jego 陰czne spo篡cie na mieszka鎍a Polski mo瞠 wynosi 鈔ednio 38 kg.Gówne 廝ód豉 cukru w diecie:
  • S這dki smak jest jednym z pierwszych, jaki rozpoznajemy i lubimy najbardziej ju od wczesnego dzieci雟twa. To nasze szczególne upodobanie do s這dkich potraww po陰czeniu z ich du膨 dost瘼no軼i s gównymi czynnikami wp造waj帷ymi na wysoki poziom spo篡cia cukru w naszej diecie.
  • Jedn z gównych przyczyn wzrostu ilo軼i kalorii w diecie jest wi瘯sze spo篡cie cukru dodawanego do 篡wno軼i, np.: s這dzonych napojów, cukierków, czekolad, ciastek i innych s這dyczy, d瞠mów, lodów, sosów owocowych, past do smarowania pieczywa.
Zaleca si ograniczanie spo篡wania produktów, do których cukier jest dodawany w trakcie procesu produkcji. Zach璚a si tak瞠 producentów 篡wno軼i, aby modyfikowali receptury swoich produktów d捫帷 do obni瞠nia w nich zawarto軼i cukru dodanego.

Przeczytaj tak瞠


Cukrzyca - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Cukrzyca to choroba przewlek豉 metaboliczna, kt鏎a charakteryzuje si podwy窺zonym st篹eniem glukozy (hiperglikemi) we krwi. Wyr騜nia si dwa g堯wne typy cukrzycy. Typ 1 ma pod這瞠 autoimmunologiczne, za typ 2 jest wynikiem insulinoodporno軼i i zaburze w wydzielaniu insuliny. czytaj dalej »


Oty這嗆 - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Oty這嗆 to nadmierne zmagazynowanie tkanki t逝szczowej, do kt鏎ego prowadzi nadmierna poda energii dostarczanej w po篡wieniu w stosunku do zapotrzebowania organizmu. Z oty這軼i powi您ane s r騜norakie dolegliwo軼i: cukrzyca, nadci郾ienie, choroby serca, zwyrodnienia staw闚. czytaj dalej »


Zobacz tak瞠

 

 

 

Skomentuj artyku:

Komentarze mog dodawa wy陰cznie osoby zalogowane.
Jeste niezalogowany: zaloguj si / zarejestruj si




Komentarze

  • 14:58:17, 18-04-2011 ~go嗆: 83.4.103.xxx

    Staram si w og鏊e nie u篡wa cukru w mojej diecie. Herbaty czy kawy nie s這dz w og鏊e. Je瞠li ju musz co pos這dzi to zdecydowanie wybieram mi鏚. Przeczyta豉m ciekawy artyku o zast瘼owaniu cukru w codziennej diecie - http://www.menopauza.pl/content/show/3004.html
  • 09:57:02, 28-04-2022 finezyjna

    Cukier trzeba by這by ograniczy, bo wiadomo 瞠 nie jest on zdrowy. A powiedzcie mi czy kupujecie w sklepach eko 篡wno嗆? Ja natrafi豉m na firm https://sklep.biobabalscy.pl i zastanawiam si nad tym, czy tam nie dokona zakupu. A maj tam wszystkie podstawowe produkty spo篡wcze.
  • 18:44:30, 09-05-2022 wawdgg6

    Czy w Waszym przypadku korzystacie z us逝g jakiego dietetyka?
  • 10:49:48, 06-06-2022 promienna

    Ja nie korzysta豉m, ale si zastanawiam. Nie umiem cukru unormowa.
  • 18:14:20, 11-07-2022 kordianka

    Dobry glukometr to podstawa. Mam od wielu lat polskiego Glucomaxxa i stwierdzam, 瞠 to najlepszy i najbardziej niezawodny aparat do mierzenia cukru jaki kiedykolwiek mia豉m.

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami u篡tkownik闚 serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialno軼i za tre嗆 opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu b璠 usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczy

  • Akademia Pe軟i 砰cia
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • eGospodarka.pl
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy