Strona głównaZdrowiePolacy o funkcjonowaniu opieki zdrowotnej: nowocześnie, ale słaby dostęp do specjalistów

Polacy o funkcjonowaniu opieki zdrowotnej: nowocześnie, ale słaby dostęp do specjalistów

Obecnie niespełna co czwarty Polak jest zadowolony z funkcjonowania opieki zdrowotnej, natomiast trzy czwarte jest niezadowolonych – wynika z badania zrealizowanego przez CBOS. Większość ankietowanych jest zdania, że w leczeniu w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną oraz nowoczesne rozwiązania. Do najgorzej ocenianych aspektów funkcjonowania opieki zdrowotnej zaliczyć należy dostępność wizyt u specjalistów.
Polacy o funkcjonowaniu opieki zdrowotnej: nowocześnie, ale słaby dostęp do specjalistów [© niyazz - Fotolia.com] Co czwarty ankietowany (23%) jest zadowolony z funkcjonowania , natomiast trzy czwarte (74%) wyraża niezadowolenie. Po odnotowanym dwa lata temu dość wyraźnym wzroście zadowolenia z funkcjonowania opieki zdrowia, w tym roku CBOS zarejestrowało większy krytycyzm. Zmniejszył się odsetek zadowolonych z jej funkcjonowania (o 5 punktów procentowych), a zwiększył niezadowolonych (o 6 punktów).

Lekarze kompetentni i zaangażowani

Dwie trzecie ankietowanych (67%) docenia kompetencje lekarzy, a niewiele mniej pozytywnie ocenia dostępność lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej (65%). Większość ankietowanych jest zdania, że w leczeniu w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną (61%) oraz nowoczesne rozwiązania (57%). Badani przeważnie pozytywnie oceniają zaangażowanie lekarzy w pracę (60%), to, że nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską (59%), oraz jakość informacji na temat opieki lekarskiej (56%). Blisko połowa ankietowanych uważa, że pacjenci leczeni w ramach NFZ są traktowani z życzliwością i troską (49%), a niewiele mniej jest zdania, że warunki leczenia są dobre (46%). Mniej więcej dwie piąte pozytywnie wypowiada się na temat dostępności pomocy medycznej poza miejscem zamieszkania (42%).

Główna bolączka? Długie kolejki

Co drugi badany ma zastrzeżenia co do równego traktowania pacjentów (50%), a także co do sprawności obsługi administracyjnej (50%). Ponad połowa nie zgadza się ze stwierdzeniem, że leczenie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego jest bezpłatne (54%). Większość ankietowanych krytycznie wypowiada się na temat lokalizacji zakładów opieki zdrowotnej oferujących usługi lekarzy specjalistów i badania diagnostyczne (58%) oraz godzin umawianych wizyt (59%). Zdecydowana większość spośród nich wyraża niezadowolenie z powodu długiego czasu oczekiwania na (70%), a także narzeka na (88%).

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • eGospodarka.pl
  • Umierać po ludzku
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Akademia Pełni Życia
  • Oferty pracy