15-09-2016
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Obecnie niespełna co czwarty Polak jest zadowolony z funkcjonowania opieki zdrowotnej, natomiast trzy czwarte jest niezadowolonych – wynika z badania zrealizowanego przez CBOS. Większość ankietowanych jest zdania, że w leczeniu w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną oraz nowoczesne rozwiązania. Do najgorzej ocenianych aspektów funkcjonowania opieki zdrowotnej zaliczyć należy dostępność wizyt u specjalistów.
Co czwarty ankietowany (23%) jest zadowolony z funkcjonowania , natomiast trzy czwarte (74%) wyraża niezadowolenie. Po odnotowanym dwa lata temu dość wyraźnym wzroście zadowolenia z funkcjonowania opieki zdrowia, w tym roku CBOS zarejestrowało większy krytycyzm. Zmniejszył się odsetek zadowolonych z jej funkcjonowania (o 5 punktów procentowych), a zwiększył niezadowolonych (o 6 punktów).
Lekarze kompetentni i zaangażowaniDwie trzecie ankietowanych (67%) docenia kompetencje lekarzy, a niewiele mniej pozytywnie ocenia dostępność lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej (65%). Większość ankietowanych jest zdania, że w leczeniu w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną (61%) oraz nowoczesne rozwiązania (57%). Badani przeważnie pozytywnie oceniają zaangażowanie lekarzy w pracę (60%), to, że nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską (59%), oraz jakość informacji na temat opieki lekarskiej (56%). Blisko połowa ankietowanych uważa, że pacjenci leczeni w ramach NFZ są traktowani z życzliwością i troską (49%), a niewiele mniej jest zdania, że warunki leczenia są dobre (46%). Mniej więcej dwie piąte pozytywnie wypowiada się na temat dostępności pomocy medycznej poza miejscem zamieszkania (42%).
Główna bolączka? Długie kolejkiCo drugi badany ma zastrzeżenia co do równego traktowania pacjentów (50%), a także co do sprawności obsługi administracyjnej (50%). Ponad połowa nie zgadza się ze stwierdzeniem, że leczenie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego jest bezpłatne (54%). Większość ankietowanych krytycznie wypowiada się na temat lokalizacji zakładów opieki zdrowotnej oferujących usługi lekarzy specjalistów i badania diagnostyczne (58%) oraz godzin umawianych wizyt (59%). Zdecydowana większość spośród nich wyraża niezadowolenie z powodu długiego czasu oczekiwania na (70%), a także narzeka na (88%).